Introducció als instruments de corda
L'objectiu d'aquesta pàgina web és introduir de manera breu quins són els principals instruments de corda que existeixen
i han existit al llarg de la història.
Els instruments de corda són aquells en els quals el so es produeix en posar-se en vibració unes cordes tibades entre dos punts. Molt sovint, aquestes estan fixades sobre un suport. La freqüència de l'ona generada, és a dir, la nota produïda, depèn de la longitud de la porció de corda que vibra, de la tensió de cada corda, del pes de la corda per unitat de longitud i del punt en què la corda és excitada. El timbre varia segons la forma de la caixa de ressonància.
D'acord amb aquesta definició, podem classificar els instruments de corda en tres grups, segons l'acció a través de la qual fan sonar l'instrument:
- Instruments de corda fregada
Són aquells instruments que poden produir un so per la vibració de cordes, quan aquestes són fregades amb l'arc. Ocasionalment es pot pinçar la corda (pizzicato)per produir determinats sons.- Instruments de corda pinçada
Els instruments de corda pinçada són aquells que sonen per la vibració d'una o -més freqüentment- diverses cordes, que entren en vibració quan són polsades o pinçades. Les tècniques per polsar o pinçar les cordes són diverses. Es poden polsar directament amb els dits o bé amb accessoris diversos. Si es fa amb els dits es podem polsar una o més cordes simultàniament de manera que cada dit polsa una sola corda o bé polsar-les gairebé simultàniament, tal com es fa, per exemple, amb la guitarra quan s'executen acords. En el primer cas, i segons els tipus de timbre que es persegueixi, la corda pot ser polsada amb l'ungla o sense que aquesta arribi a tocar la corda; en el segon cas s'obté un so més dolç. En el cas que es polsi amb l'ajut d'algun accessori, el més freqüent són les pues i els plectres, que poden ser subjectats amb dos o més dits, o bé accionats a través d'un teclat que, al seu torn acciona un mecanisme que mou el plectre. En el primer cas, l'´habitual és polsar només una corda en cada moment llevat que l'execució sigui amb acords. Tal seria el cas, per exemple, de la guitarra elèctrica pel que fa a la pua o al ud popular en molts països àrabs, pel que fa al plectre. Entre els instruments en què els plectres s'accionen a través de teclats destaquen el virginal, l'espineta i el clavecí.- Instruments de corda percutida
Aquests instruments reben aquest nom perquè es fan sonar les cordes percudint-les (donant-t'hi cops). Al tocar una tecla, s'acciona un mecanisme que porta un martellet folrat i que percudeix la corda produint el so.
Nosaltres anem a centrar-nos únicament en els instruments de corda fregada:
Els instruments de corda fregada són anomenats també instruments melòdics o lineals, és a dir, que produeixen una nota simple. A més, si l'arc passa per dos o més cordes alhora es poden aconseguir acords. En certes ocasions, també es poden puntejar amb els dits (el que es es coneix com pizzicato). També permeten obtenir harmònics artificials tot combinant una pressió normal sobre la corda amb una altra més lleugera. Aquest instruments musicals prenen una rellevància especial en les orquestres perquè permeten produir els timbres més matisats i suaus.
Violí
És l'instrument més agut de la seua família.
Aquestes són les parts que el componen:
A continuació, us deixe una demostració de com sona un violí: Sonata No. 1 in G minor/1.Adagio de J.S.Bach.
A més, també podeu veure aquest pdf.
Viola
Prové de l'anomenada Viola da Braccio.Ocupa el paper de contralt del quartet vocal, està afinada, per tant,
A l'igual que el violí, la viola consta de les parts següents:![]()
A continuació, us deixe una demostració acústica del so de la viola: Sonata nºVI per a viola e Häendel
Aquí he posat un document amb informació sobre un violista.
Violoncel
Tradicionalment és considerat com l'instrument que més s'assembla a la veu humana. La seua "veu" es troba entre la de la viola i el contrabaix (pròxim instruments que anem a presentar). Un violoncel·lista necessàriament ha de tocar assegut en una cadira, de fet, és l’única manera de tocar el cello.
El cello consta de les següents parts:![]()
A continuació, us deixe una demostració del so d'un violoncel: Preludi de la Suite nº3 de Bach per a cello.
Aquí vos deixe informació addicional sobre el violoncel.
Contrabaix
És l'instrument més greu d'aquesta família. Per les seves dimensions (al voltant de 1'85 m) es toca dret o assegut en un tamboret alt.
El contrabaix consta de les mateixes parts que la resta d'instruments de la seua família:>
A continuació, us deixe un link on podreu escoltar com sona un contrabaix: Preludi i Fuga de Miloslav Gajdos per a contrabaix
Us deixe un pdf on es parla d'un contrabaixista important.
Altres instruments
A més d'aquests, que són els instruments de corda fregada que més es toquen actualment, també trobem altres instruments com la viola de gamba o la viola de roda, entre altres.
Viola de gamba
La viola de gamba rep aquest nom de l'italià, ja que literalment significa "viola de cames". El perquè d'aquest nom es deu a què aquest instrument ha de ser agafat per les cames del músic, a l'igual que ocorre amb el cello (el qual és descendent de la viola de gamba). La viola de gamba és un instrument que exiteix des de l'Edad Mitjana, però la forma i, per tant, la sonoritat d'aquesta s'han anat evolucionant i "millorant". Però, cap al segle XVIII es creà el violoncel com una evolució de la viola i aquest començà a eclipsar-la, fins que aquesta deixa de tocar-se. No obstant, durant la primera meitat del segle XX alguns autors com Jordi Savall i Arnold Dolmetsch la feren ressorgir component noves obres per a aquest instrument i recuperant-ne d'antigues.Aquest instrument consta de 6 cordes, a diferència de la resta que hem anomenat.
Aquesta és una imatge d'una viola de gamba antiga:![]()
El so que té la viola de gamba és molt semblant al del violoncel, tot i que una mica més dolç: J.S. Bach: Sonata per a Viola da Gamba i clave/Adagio
En aquest pdf podeu veure més informació sobre un mòdul de viola de gamba.
Viola de roda
La viola de roda presenta una obertura transversal per la que gira una roda de fusta que es mou mitjançant una maneta que s'acciona amb la ma dreta. Disposa de dues, tres o quatre cordes melòdiques que es recolzen en un pont central. També consta d'altres dos tipus de cordes: els bordons (cordes més gruixudes encarregades de les notes pedals greus) i les trompetes (conjunt de cordes que descansen sobre un pont que està solt, i que al girar fort la roda, produeix un brunzit que s'aprofita per marcar ritmes). Tots tres grups de cordes són fregats alhora per la roda i la llargària de les cordes melòdiques és modificada per l'acció d'un teclat. En l'actualitat gaudeix d'un nou renaixement, però la viola de roda va aparèixer a l'Occident europeu cap al segle IX amb el nom d'organistrum i havia de ser tocat per dos músics a causa de la seva grandària.
A continuació, pose una imatge d'una viola de roda per que us feu una idea:![]()
I així és com sona una viola de roda: Boewulf
Aquest pdf parla sobre un dels millors violistes de roda, Marc Egea.
Per a que quede més clar, anem a posar una taula amb els instruments que acabem de veure donant informació sobre quina posició han de tenir els musics que toquen cada instrument:
Instrument Posició Violí De peu o assegut (és igual) amb el violí recolzat en el muscle esquerre i agafant amb la mà dreta l'arc Viola La mateixa posició que el violí Violoncel Assegut, sense recolzar l'esquena en el respatller de la cadira i amb les cames obertes, ja que l'instrument ha d'estar aguantat pels genolls del músic. El colze esquerre ha d'estar recte i, fins i tot, lleugerament empinat. Contrabaix Assegut en un tamboret o de peu. El colze esquerre ha de tenir la mateixa posició que la del cello.
Aquí us deixe una pàgina amb una mostra de grups i músics que toquen aquests instruments donant-li una funció diferent a la qual estem aconstumats a sentir
Si teniu cap suggeriment per a millorar aquesta pàgina, escriviu-me aquí