Sonya Rapoport

Para ver su biografía pulsar aquí.

Las obras de Sonya son las siguientes:

publicadas por LanMinds en http://www.SonyaRapoport.net 

·  The Transgenic Bagel, 1994-95 
·  Smell Your Destiny, 1995
·  Objective Connections, 1996 
·  Brutal Myths, 1996
·  Make Me A Man, 1997
·  Digital Mudra, 1998
·  Arbor Erecta, 1998
·  Make Me A Jewish Man: An Alternative Masculinity, 1999
·  Redeeming the Gene, 2001 


Sonya Rapoport es una artista seminal del área de la bahía de San Francisco que ha utilizado los ordenadores en su trabajo desde mediados de los 70, a menudo en un ambiente interactivo de la instalación. Ella en los trabajos es compleja, chistosa y juguetona.
Antes de ser una artista multimedia, Sonya Rapoport tenía una carrera extensa del arte como pintora. Ella comenzó a producir los trabajos de arte a través del ordenador a mediados de los setenta, cuando ella estuvo implicada en colaboraciones de arte/ciencia en el laboratorio de Lorenzo Berkeley y el departamento de antropología, universidad de California en Berkeley. Sus instalaciones interactivas multidisciplinarias se han presentado en el sao Paulo, el Brasil; Ars Electronica, Austria; DOCUMENTA, Kassel, Alemania; y el museo de Kuopio en Finlandia. ISEA, el SALÓN de DIGITAL, y Siggraph han recibido su excedente electrónico de las ilustraciones pasados varios años. La investigación botánica de Rapoport sobre el árbol del pandanus en la universidad de California en Berkeley, y sobre el olivero en la universidad de Córdoba, España han sido fuentes para los proyectos interdisciplinarios recientes de arte. Ella estaba trabajando en el 2001 en una pieza sobre el árbol de la vida, el símbolo para el misticismo de Kabbalah. Estos trabajos se relacionan con la ciencia, el género, la religión y las cruz culturas. Sonya Rapoport sirve en Governing Board of LEONARDO/ISAST. Sus revisiones de conferencias, exposiciones de arte y de libros aparecen en sus publicaciones de la copia en línea. Ella está también en el comité consultivo para el museo del arte de Berkeley, universidad de California.

Sonya Rapoport expresa en sus obras su punto de vista feminista. Ella es feminista y fue una pionera en este terreno. No le fue fácil abrirse camino, pero lo consiguió.



Sonya ha contribuido un bio maravilloso que describe la evolución de su trabajo:

During my computer assisted art-producing years dating back to the mid-70's, metaphors and word associations have been the framework within which cross-cultures, diverse time periods, and multi-disciplines have comprised the content.

Previously, I was rooted in contemporary visual arts having been trained in the Hans Hoffmann push-pull tradition at UC Berkeley, I was associated with the original John Bolles Art Gallery in San Francisco in the early 60's and my exhibition record included one-person museum exhibits at the California Palace of the Legion of Honor, the San Jose Museum of Art and the Crocker Art Museum.

In the early 70's grasping for modes of expression in the exciting electronic world, I started by decoding scientific research printouts and drawing directly on the output.

Since then, my work has employed digital tools with which I have addressed human concerns in an interactive installation environment. Current scientific issues of gene splicing and prescribed medication for personality change are subjects for my most recent art projects. THE TRANSGENIC BAGEL (with sound by Craig Harris) is a computer interactive work in which the participant gambles for a trait that is spliced from an animal. SMELL YOUR DESTINY, an interactive WEB project, answers our quest for success by prescribing aromatherapy. Both are humorous parodies, range in time from the Bible to the present and both reveal the desire for individual control over behavior. These works will be exhibited respectively this coming fall at ISEA95 in Montreal and DIGITAL SALON in New York.

Earlier works were triggered by my own personal experiences. These experiences were repeated by participants with the use of a computer in an expanded conceptual format. Content such as analyzing a collection of objects, keeping a daily calendar, and wearing shoes were associated variously with American Indian culture, palmistry, and Mudra gesture language. Franklin Furnace and the New School for Social Research in New York, 80 Langton Street in San Francisco and the Peabody Museum at Harvard during the late 70's through 1988 were venues for solo presentations for these works.

Personal experience subject matter later gave way to universal anxieties. COPING WITH SEXUAL JEALOUSY, an audience participation event, was performed at the Pauley Ballroom, U.C. Berkeley in 1984. Its interactive electronic adaptation, SEXUAL JEALOUSY: The Shadow of Love (with a musical score by Michael McNabb) was shown at FISEA93 in Minneapolis. THE ANIMATED SOUL, adapted from the Egyptian Book of the Dead, confronts the subject of everlasting life. The viewer chooses paths to follow both on the computer and in realtime amid an environment of caskets, pillows and balloons. A casket warehouse, a private gallery and the Kuopio Museum in Finland were sites for this installation in 1991-92.

Este fragmento ha sido sacado de la siguiente dirección donde  encontraréis una  entrevista con  Sonya Rapoport. url: http://www.well.com/~couey/interactive/rapoport/sonya.html

También pondremos otra dirección donde podréis encontrar otra entrevista con la autora: http://etherart.net/srhist/tran00.html

Otra dirección que debo incluir es la siguiente, http://etherart.net/srhist/hist00.html ya que habla sobre la historia de Sonya y como fue evolucionando en sus obras.

En la siguiente dirección encontraréis como se describe Sonya: http://www.judymalloy.net/identity/sonya.html

Para finalizar incluyo dos direcciones más que contienen el trabajo de otras dos compañeras de la universidad que ya han trabajado sobre ella anteriormente:

http://mural.uv.es/ramarmo/firstpaper

http://mural.uv.es/roroan/index.html