*Germinal pretén:
justícia
-Futur: educació món treball
riquesa
gloriós
*Miners: veu avenir fraternal
pròxim
*Justificació títol Nom del sèptim mes segons la Revolució
Francesa. "Jornada del 12 de Germinal de
l’any III". (1 d’Abril del 95).
*Misèria: protagonista epopeia col.lectiva.
*Violència cruel: degollen soldats...
*Salvajisme abominable: estirpació dels genitals...
*Injustícia.
Catherine
*Víctimes Enderrocaments
Fam Alzire
*Maheu sensatesa: mor fusellat
*Maheude resignació
*Bestialitat instints condició humana repugnant
miners
*Zola descriu
ELS BURGESOS DE "GERMINAL"
*"Novel.la del capital i del treball".
Sense cara
Companyies anònimes
Accionistes
Representants: Burgesos de la "Piolaine"
Sr. Hennebeau Duresa
Cínic
Menyspreu
*Distància entre: realitat miners
idealitat director medita contra ells (Hennebeau)
ÉTIENNE, O L´ AMBICIÓ POLÍTICA
*Fil conductor novel.la.
*Pastor miners.
*Somia amb secundar a Pluchart.
*"Atormentat per ambició".
* "Instints de coqueteria i benestar".
*Lent ascens cap a classe superior.
*Popularitat, manar orgull.
*Por "massa enorme, cega i irresistible" : poble.
*Denuncia condicions misèria de l’infern mines.
*Necessitat glorificar miners.
*Camina cap a París.
LA MINA COM A METÀFORA
METÀFORA DEL SER HUMÀ COM A TRANSICIÓ ENTRE ANIMAL I PERSONA
RELACIÓ DE PERSONATGES
*Étienne Lantier maquinista/protagonista
*Família Miners:
Guillaume Maheu
Nicolas Maheu ("El Rojo")
Vincent Maheu ("Bonnemort")
Toussaint Maheu Maheude
Philomène Zacharie Estelle
Catherine Henry
Achille Désirée Jeanlin Lénore
Alzire
Chaval
Bébert Lydie
*Burgesos de la "Piolaine".
*Sr. Hennebeau director general mina
tio de Paul Négrel
*Sr. Grégoire Sra. Grégoire. enginyer pou
Cécile
*Deneulin cosí Sr. Grégoire
*Honorice i Rose donzella
*Francis cotxer
*Hippolyte ajuda de càmara
*El tio Richomme capatàs
*Sr. Dansaert cap capatasos
*Carouble i Smelten forners
*Lucie i Jeanne
*Maigrat comerciant
*La Mouquette minera
*Mouquet, Mouque
*Levaque associat
*Pierronne Pierron
*Tia Brulé
*Viuda Désir
*Souvarine maquinista del Voreux
*Dr. Vanderhaghen metge companyia
*Abat Joire capellà de Montsou
*Abat Ranvier
*Rasseneur amo taverna L’Avantage
*Pluchart secretari Federació Nord
*Tio Quaudieu degà capatasos Montsou
*Jules soldat
*Miners/carboners
*Gendarmes
*Belgues
*Animals amb nom propi: "Batalla" (Cavall)
"Trompeta" (Cavall)
"Polonia" (Conilla)
TIPUS DE RELACIONS AMOROSES
*Pierronne amant Dansaert.
*Philomène Zacharie: fills sense matrimoni.
*Amor impossible entre Étienne (contra el seu desig) i Catherine.
*Relació tempestuosa entre Chaval i Catherine.
*Relació Sra. Hennebeau i Paul Négrel (adulteri).
*Relacions Maigrat amb xiques a canvi de provisions .
*Aventura amorosa entre Mouquette i Étienne.
*Relacions entre parelles en la quadra (fer l’amor).
JOC DELS ESPAIS
INTERIORS
*Pou: el Voreux (Treball mina)
*Casa dels Maheu
*Departaments mina: barracó, gàbia, forns, corredors...
*Taberna de L’Avantage: lloc de reunions
*Tenda Maigrat.
*"Cafetín" Piquette, del Progrés, Lenfant, Tison, Saint-Eloi, Saint-Thomas, Despatx Casimir...
*Taverna ball del Bon-Joyeux: celebracions
*Pou Jean-Bart, amo Deneulin
*Pous: Mirou, Crèrecoeur, Madeleine, La Victoire, Feutry-Cantel...
*Cova de Jeanlin
EXTERIORS
*Carretera de Marchiennes a Montsou (arribada d’Étienne)
*Réquillart: anaven enamorats
*Deux-Cent-Quarante, Soixante-Seize, Cent-Quatre-Vingts: poblats
*Bosc de Vandame: joc de Vilorta
*Camps de remolatxa
*Exterior ball del Bon-Joyeux
*Planures, carrers, camps de blat, voreres del canal,
escombreres (enamorats)
TRAJECTÒRIA I CARACTERITZACIÓ DEL PROTAGONISTA
*Arribada a Montsou
*Resignat (accepta qualsevol treball)
* "Desde que se encontraba en el fondo de aquel infierno, iba sublevándole una rebeldía lenta".
*Major coneixement mina, galeries, ...
*Influència d’alcoholisme hereditari
*Considerat autèntic miner
*Rivalitat entre Zacharie i Étienne
*Hostilitat entre Chaval i Étienne
*"Era plenamente libre, sin dependencias de ningún tipo"
*"Toda predisposición de rebeldía lo lanzaba a la lucha del trabajo contra el capital, en medio de las ilusiones primeras de su ignorancia" : Asociación Internacional de Trabajadores
-Triomf justícia
-Asegurar pa
-Augmentar salaris
-Formació caixa de resistència: força
*Llegeix obres alemanes, ruses i altres llibres deixats:
Ignorància coneixement: Cartes Pluchart, lectures...
*Ascens a picador
*Idees propies: "El obrero un día sería el amo"
*Passa a viure a casa dels Maheu
*Poc a poc revolucionava el poblat
*Nomenament com a secretari de l’associació
*Era el cap indiscutible: "...entraba en aquella burguesía execrada"
*Nomenament com a assessor
*"Étienne repetía complacido que había que actuar revolucionariamente"
*Poc a poc deixen d’obeir-lo
*Impotència per no poder dominar als obrers
*Li reprotxen la situació crítica
*El seu poder mor
*Reemplaçat per Resseneur
*A punt de morir: accident mina
*Mata a Chaval
* Deixa el poblat
ICONOGRAFIA I CONTRAST
|
|
|
|
|
||
POBRES | Tela fina,
Gorres, Vestits usats, Brutícia, ... |
Rellotge,
Aparador, Caixa cartro, Dos quadres, ... |
Pa,
Fideus, Escasa carn, ... |
Una única
habitació,
Un llit per a dos o tres, ... |
Necessitat
abandonar col.legi, Desig justícia |
|
|
Vestits
de París,
Sedes, Barrets, ... |
Tapissos blaus,
Mobles lacats, Joies, Làmpares ... |
Brioche,
Trufes, Fruita, Faisà, Champany ... |
Luxosa,
Amb donzella, Cotxer, jardiner, ... |
Educació,
Professora piano, Cavalls, Cotxes, ... |
SITUACIÓ DELS MINERS
*Falta menjar
misèria
*Deutes
mendicar
*Salaris baixos mal entibat enderrocament
entibat a part
reducció preu vagonetes
germina rebelió
*Inquietud: ------- crisis
------- paro
*Plaers: ---------- tenir fills (per treballar)
---------- emborratxar-se
*Família Maheu: -Bonnemort: vell
-Zacharie: ---- es casa ( un sou menys)
---- morirà calcinat
-Catherine: morirà a la fí
-Alzire: mor fam
-Venen mocador per menjar...
*Vaga: assalten pous, mines, ...
*Necessitat treball (Maheude)
*Baralles havien deixat: morts, diners,...
EL TEMPS
*Temps del discurs: passat ( pretèrit imperfet, pretèrit
plusquamperfet ...).
Exemples: "La Maheude miró a Étienne, lo vio mudo y abrumado..."
"Él no respondía..."
"Todos pactaban a la baja..."
*Temps de la història: novel.la escrita a 1885 que reflexa molt bé la situació social de l´època.
Podem dir que les accions es desenvolupen al llarg d´un
any aproximadament.
CONCLUSIONS
*Indignació novel. lista contra realitat:
compasió ------- rebeldia
cap a éssers creats
*Sempre hi haurà caps, directors, rics... que dominen els pobres
*L´essència: Associació Internacional de Treballadors (A.I.T)
*"Germinal no tenia res a veure amb la política, i molt menys amb cap ideal revolucionari".
*Zola resumeix:
"La novel. la és la sublevació
dels assalariats, la colzada a la societat, que es tambaleja en un
moment: en una paraula, la lluita del capital
i del treball.
Ahí rau la importància del llibre, vull que prediga el futur,
plantejant la qüestió més important del segle XX".
NOVEL.LA, PEL. LÍCULA: CONCRECIONS
*Objectiu de la pel.lícula, novel.la: cultural i comercial.
*Veiem a la pel.lícula que els vestits són molt més grossos, elegants... respecte a la novel. la (vestits festes, ...).
*El tractament dels cossos nus i de la promiscuïtat no és l´adequat a la pel.lícula: no hi hà massa escenes que ho reflexen quan ells viuen en una mateixa cambra i ho comparteixen tot.
*Étienne confundeix a Catherine amb un xic, però ella porta coletes, trenes... com s´explica això? Tal vegada pels vestits...
*La fam com a protagonista fa que Maheu es menge els dinars de la filla Estelle.
*Cal assenyalar el bon tractament de la relació, dessitjada, entre Étienne i Catherine mitjançant les mirades, alguns fets...
*A la pel. lícula hi hà accions, escenes obviades que sí apareixen a la novel. la: Bonnemort ja havia intentat matar a altres xiques; el "Rellotge de Cuco" es canviat per un de pèndul; Étienne a la fí no es veu a l´hospital després de l´accident a la mina; en el fusellament sols mor en escena Maheu, quan moren més persones; la mort de Jules; Joc de Vilorta; reaparició Chaval en l´aigua després de mort...
*Per altra banda hi hà fets que sí són tractats cinematogràficament, com per exemple: el Sr Hennebeau troba i descobreix l´adulteri de la seva dona (perfum); l´esposori de Paul Négrel i Cécile; el saquejament de la tenda de Maigrat, la cova de Jeanlin; el soldat Jules; i sobretot l´escena ben conseguida i plasmada de l´estrangulament de Cécile...
*Magradaria fer referències a certs punts com: reacció de Maheu i Étienne front a l´estirpació dels genitals de Maigrat; escenes cruels d´Alzire morint de fam o el fusellament de Maheu tenint a la seva filla menuda davant que contrasta amb l´escena següent: els esponsals de Négrel i Cécile...
*Els personatges perden la seva pròpia identitat amb la brutícia, la negror del carbó... (animal-ser humà).
*Debem destacar la comicitat portada a terme per les escenes on apareix Mouquette (caràcter).
*És la Marsellessa un cant sediciós que fa referència al segon imperi, sols serà hinme nacional francés a partir de 1879.
*En definitiva els miners busquen la justícia,
lo social i sobretot en busca d´un ideal.
Press here to return to my
home page.
© Hector Tronchoni Albert
Universitat de València Press
Academic Year 1998-1999