SENTIT D’UN TÍTOL






*Germinal pretén:
 
 

justícia

-Futur: educació món treball

riquesa

gloriós


*Miners: veu avenir fraternal

pròxim
 
 
 
 

*Justificació títol Nom del sèptim mes segons la Revolució

Francesa. "Jornada del 12 de Germinal de

l’any III". (1 d’Abril del 95).
 
 

  • Idea de germinació: " La tierra henchida de un sordo rumor, y el siglo futuro todavía en germen en el surco, haciendo ya estallar el suelo".
  • LA MISÈRIA I L´ALLIBERACIÓ DELS INSTINTS






    *Misèria: protagonista epopeia col.lectiva.

    *Violència cruel: degollen soldats...

    *Salvajisme abominable: estirpació dels genitals...

    *Injustícia.

    Catherine


    *Víctimes Enderrocaments
     
     

    Fam Alzire


    *Maheu sensatesa: mor fusellat


    *Maheude resignació

    *Bestialitat instints condició humana repugnant

    miners

    *Zola descriu
     
     



    ELS BURGESOS DE "GERMINAL"






    *"Novel.la del capital i del treball".

    Sense cara
     
     

    Companyies anònimes

    Accionistes

    Representants: Burgesos de la "Piolaine"


    Sr. Hennebeau Duresa

    Cínic

    Menyspreu
     


    *Distància entre: realitat miners
     
     

    idealitat director medita contra ells (Hennebeau)

    ÉTIENNE, O L´ AMBICIÓ POLÍTICA








    *Fil conductor novel.la.

    *Pastor miners.

    *Somia amb secundar a Pluchart.

    *"Atormentat per ambició".

    * "Instints de coqueteria i benestar".

    *Lent ascens cap a classe superior.

    *Popularitat, manar orgull.

    *Por "massa enorme, cega i irresistible" : poble.

    *Denuncia condicions misèria de l’infern mines.

    *Necessitat glorificar miners.

    *Camina cap a París.
     
     




    LA MINA COM A METÀFORA


     
     
     
     

    METÀFORA DEL SER HUMÀ COM A TRANSICIÓ ENTRE ANIMAL I PERSONA



     
     
     
     
     
     

    RELACIÓ DE PERSONATGES


    *Étienne Lantier maquinista/protagonista

    *Família Miners:

    Guillaume Maheu

    Nicolas Maheu ("El Rojo")

    Vincent Maheu ("Bonnemort")

    Toussaint Maheu Maheude
     
     
     
     

    Philomène Zacharie Estelle

    Catherine Henry

    Achille Désirée Jeanlin Lénore

    Alzire

    Chaval
     
     
     
     

    Bébert Lydie
     
     
     
     
     
     

    *Burgesos de la "Piolaine".


    *Sr. Hennebeau director general mina

    tio de Paul Négrel
     
     
     
     
     
     
     
     

    *Sr. Grégoire Sra. Grégoire. enginyer pou

    Cécile
     
     
     


    *Deneulin cosí Sr. Grégoire


    *Honorice i Rose donzella


    *Francis cotxer


    *Hippolyte ajuda de càmara


    *El tio Richomme capatàs


    *Sr. Dansaert cap capatasos

    *Carouble i Smelten forners

    *Lucie i Jeanne


    *Maigrat comerciant


    *La Mouquette minera

    *Mouquet, Mouque


    *Levaque associat


    *Pierronne Pierron

    *Tia Brulé

    *Viuda Désir


    *Souvarine maquinista del Voreux

    *Dr. Vanderhaghen metge companyia


    *Abat Joire capellà de Montsou

    *Abat Ranvier


    *Rasseneur amo taverna L’Avantage


    *Pluchart secretari Federació Nord


    *Tio Quaudieu degà capatasos Montsou


    *Jules soldat

    *Miners/carboners

    *Gendarmes

    *Belgues

    *Animals amb nom propi: "Batalla" (Cavall)

    "Trompeta" (Cavall)

    "Polonia" (Conilla)
     
     

    TIPUS DE RELACIONS AMOROSES

    *Pierronne amant Dansaert.


    *Philomène Zacharie: fills sense matrimoni.

    *Amor impossible entre Étienne (contra el seu desig) i Catherine.

    *Relació tempestuosa entre Chaval i Catherine.

    *Relació Sra. Hennebeau i Paul Négrel (adulteri).

    *Relacions Maigrat amb xiques a canvi de provisions .

    *Aventura amorosa entre Mouquette i Étienne.

    *Relacions entre parelles en la quadra (fer l’amor).
     
     




    JOC DELS ESPAIS




    INTERIORS

    *Pou: el Voreux (Treball mina)

    *Casa dels Maheu

    *Departaments mina: barracó, gàbia, forns, corredors...

    *Taberna de L’Avantage: lloc de reunions

    *Tenda Maigrat.

    *"Cafetín" Piquette, del Progrés, Lenfant, Tison, Saint-Eloi, Saint-Thomas, Despatx Casimir...

    *Taverna ball del Bon-Joyeux: celebracions

    *Pou Jean-Bart, amo Deneulin

    *Pous: Mirou, Crèrecoeur, Madeleine, La Victoire, Feutry-Cantel...

    *Cova de Jeanlin

    EXTERIORS

    *Carretera de Marchiennes a Montsou (arribada d’Étienne)

    *Réquillart: anaven enamorats

    *Deux-Cent-Quarante, Soixante-Seize, Cent-Quatre-Vingts: poblats

    *Bosc de Vandame: joc de Vilorta

    *Camps de remolatxa

    *Exterior ball del Bon-Joyeux

    *Planures, carrers, camps de blat, voreres del canal, escombreres (enamorats)
     
     






    TRAJECTÒRIA I CARACTERITZACIÓ DEL PROTAGONISTA




    *Arribada a Montsou

    *Resignat (accepta qualsevol treball)

    * "Desde que se encontraba en el fondo de aquel infierno, iba sublevándole una rebeldía lenta".

    *Major coneixement mina, galeries, ...

    *Influència d’alcoholisme hereditari

    *Considerat autèntic miner

    *Rivalitat entre Zacharie i Étienne

    *Hostilitat entre Chaval i Étienne

    *"Era plenamente libre, sin dependencias de ningún tipo"

    *"Toda predisposición de rebeldía lo lanzaba a la lucha del trabajo contra el capital, en medio de las ilusiones primeras de su ignorancia" : Asociación Internacional de Trabajadores

    -Triomf justícia

    -Asegurar pa

    -Augmentar salaris

    -Formació caixa de resistència: força

    *Llegeix obres alemanes, ruses i altres llibres deixats:


    Ignorància coneixement: Cartes Pluchart, lectures...

    *Ascens a picador

    *Idees propies: "El obrero un día sería el amo"

    *Passa a viure a casa dels Maheu

    *Poc a poc revolucionava el poblat

    *Nomenament com a secretari de l’associació

    *Era el cap indiscutible: "...entraba en aquella burguesía execrada"

    *Nomenament com a assessor

    *"Étienne repetía complacido que había que actuar revolucionariamente"

    *Poc a poc deixen d’obeir-lo

    *Impotència per no poder dominar als obrers

    *Li reprotxen la situació crítica

    *El seu poder mor

    *Reemplaçat per Resseneur

    *A punt de morir: accident mina

    *Mata a Chaval

    * Deixa el poblat
     
     




    ICONOGRAFIA I CONTRAST



     
     
     
     
     

     
    VESTIT
    MOBILI-ARI
    MENJAR
    CASA
    ALTRES
    POBRES Tela fina,

    Gorres,

    Vestits usats,

    Brutícia,

    ...

    Rellotge,

    Aparador,

    Caixa cartro,

    Dos quadres,

    ...

    Pa,

    Fideus,

    Escasa carn,

    ...

    Una única habitació,

    Un llit per a dos o tres,

    ...

    Necessitat

    abandonar col.legi,

    Desig justícia 

    RICS
    Vestits de París,

    Sedes,

    Barrets,

    ...

    Tapissos blaus,

    Mobles lacats,

    Joies,

    Làmpares

    ...

    Brioche,

    Trufes,

    Fruita,

    Faisà,

    Champany

    ...

    Luxosa,

    Amb donzella,

    Cotxer, jardiner,

    ...

    Educació,

    Professora piano,

    Cavalls,

    Cotxes,

    ...


     
     
     
     
     
     
     

    SITUACIÓ DELS MINERS




    *Falta menjar

    misèria


    *Deutes

    mendicar
     


    *Salaris baixos mal entibat enderrocament
     

    entibat a part
     

    reducció preu vagonetes

    germina rebelió

    *Inquietud: ------- crisis

    ------- paro

    *Plaers: ---------- tenir fills (per treballar)

    ---------- emborratxar-se

    *Família Maheu: -Bonnemort: vell

    -Zacharie: ---- es casa ( un sou menys)

    ---- morirà calcinat

    -Catherine: morirà a la fí

    -Alzire: mor fam

    -Venen mocador per menjar...

    *Vaga: assalten pous, mines, ...

    *Necessitat treball (Maheude)

    *Baralles havien deixat: morts, diners,...
     
     






    EL TEMPS






    *Temps del discurs: passat ( pretèrit imperfet, pretèrit

    plusquamperfet ...).

    Exemples: "La Maheude miró a Étienne, lo vio mudo y abrumado..."

    "Él no respondía..."

    "Todos pactaban a la baja..."
     
     

    *Temps de la història: novel.la escrita a 1885 que reflexa molt bé la situació social de l´època.

    Podem dir que les accions es desenvolupen al llarg d´un any aproximadament.
     
     


     
     
     

    CONCLUSIONS




    *Indignació novel. lista contra realitat:

    compasió ------- rebeldia

    cap a éssers creats

    *Sempre hi haurà caps, directors, rics... que dominen els pobres

    *L´essència: Associació Internacional de Treballadors (A.I.T)

    *"Germinal no tenia res a veure amb la política, i molt menys amb cap ideal revolucionari".

    *Zola resumeix:

    "La novel. la és la sublevació dels assalariats, la colzada a la societat, que es tambaleja en un moment: en una paraula, la lluita del capital i del treball. Ahí rau la importància del llibre, vull que prediga el futur, plantejant la qüestió més important del segle XX".
     
     





    NOVEL.LA, PEL. LÍCULA: CONCRECIONS






    *Objectiu de la pel.lícula, novel.la: cultural i comercial.

    *Veiem a la pel.lícula que els vestits són molt més grossos, elegants... respecte a la novel. la (vestits festes, ...).

    *El tractament dels cossos nus i de la promiscuïtat no és l´adequat a la pel.lícula: no hi hà massa escenes que ho reflexen quan ells viuen en una mateixa cambra i ho comparteixen tot.

    *Étienne confundeix a Catherine amb un xic, però ella porta coletes, trenes... com s´explica això? Tal vegada pels vestits...

    *La fam com a protagonista fa que Maheu es menge els dinars de la filla Estelle.

    *Cal assenyalar el bon tractament de la relació, dessitjada, entre Étienne i Catherine mitjançant les mirades, alguns fets...

    *A la pel. lícula hi hà accions, escenes obviades que sí apareixen a la novel. la: Bonnemort ja havia intentat matar a altres xiques; el "Rellotge de Cuco" es canviat per un de pèndul; Étienne a la fí no es veu a l´hospital després de l´accident a la mina; en el fusellament sols mor en escena Maheu, quan moren més persones; la mort de Jules; Joc de Vilorta; reaparició Chaval en l´aigua després de mort...

    *Per altra banda hi hà fets que sí són tractats cinematogràficament, com per exemple: el Sr Hennebeau troba i descobreix l´adulteri de la seva dona (perfum); l´esposori de Paul Négrel i Cécile; el saquejament de la tenda de Maigrat, la cova de Jeanlin; el soldat Jules; i sobretot l´escena ben conseguida i plasmada de l´estrangulament de Cécile...

    *Magradaria fer referències a certs punts com: reacció de Maheu i Étienne front a l´estirpació dels genitals de Maigrat; escenes cruels d´Alzire morint de fam o el fusellament de Maheu tenint a la seva filla menuda davant que contrasta amb l´escena següent: els esponsals de Négrel i Cécile...

    *Els personatges perden la seva pròpia identitat amb la brutícia, la negror del carbó... (animal-ser humà).

    *Debem destacar la comicitat portada a terme per les escenes on apareix Mouquette (caràcter).

    *És la Marsellessa un cant sediciós que fa referència al segon imperi, sols serà hinme nacional francés a partir de 1879.

    *En definitiva els miners busquen la justícia, lo social i sobretot en busca d´un ideal.
     
     
     
     
     

    Press here to return to my home page.
     

    © Hector Tronchoni Albert
    Universitat de València Press
    Academic Year 1998-1999