ORIGENS I HISTÒRIA DE LA DOLÇAINA

La línia imaginària que separa el periode prehistòric del que considerem història ve marcat per l'aparició de l'escriptura. A eixe punt, a finals del IV mil·leni a.c., i com a conseqüència de l'aparició de l'escriptura, començen a registrar-se les estructures i activitats socials, polítiques i econòmiques, transmissió dels mites fundadors i cohesionadors de la ciutat, transformació de les estructures psicolingüístiques... S'accelera un procés evolutiu de les societats neolítiques que es vorà reflectit de manera definitiva a la zona del Pròxim Orient.
Al territori comprés entre els rius Tigris i Eufrates comencen a desenvoluparse notablement una sèrie de ciutats que, com a conseqüència dels avanços tecnològics aplicats a l'agricultura (base de l'economia), veuen augmentar la seva població, i es troben abocades a una expansió donant-se constants enfrontaments entre ciutats-estat veïnes. A cada ciutat-estat hi corresponia un nombre indefinit de temples que desenvolupaven al seu interior una sèrie de cultes a les divinitats tant locals com "nacionals" en relació a la pròpia ètnia (en aquest cas sumèria). Els instruments utilitzats en aquestes cerimònies comprenien una gran varietat, tant instruments de corda (arpes amb caixa o sambuca, lires...), com una infinitat d'instruments de percussió (tambors, plats, panders...), i a més tenim constància pels gravats d'intruments de vent entre els que destaquen l'existència de flautes senzilles i dobles, aquestes últimes conegudes com aulos a partir de la seva popularització al mon grec. Aquests aulos dobles utilitzats als seus ritus eren, possiblement, dos cilindres d'igual llargària amb quatre forats cadascun.
Aquest tipus de flauta doble es transmetrà a la cultura egipcia on s'amplia la varietat dels instruments, documentant-se dos tipus més de flautes: la coneguda com a mam, de bec o boqueta i relacionades amb la flauta simple que trobavem a Mesopotàmia, i la coneguda com a sebi, utilitzada horitzontalment a mode de travessera. Tot i aixó l'instrument més utilitzat era l'arpa, que varia al llarg del temps evolucionant de l'arpa mitjana de sis o set cordes fins a l'arpa monumental de vint cordes. Dels instruments de percusió destaca l'intervenció en quasi totes les celebracions de panders i cròtals, així com els sistres (tot i que aquests es reservaven per al culte). També destaca l'utilització de la trompeta dintre del camp militar.
Al mon clàssic trobem nombroses representacions d'esdeveniments musicals ja que, tant la gimnàstica (entesa com a entrenament militar) com la música (inclosa la dansa de caràcter ritual, la recitació...) formaven part de l'educació bàsica d'un ciutadà d'Atenes. Les mostres gràfiques que trobem sobretot al mon grec ens mostren una gran variació d'intruments de corda (predominant la lira) i de percusió, però en allò referent al vent sembla que prenen quasi exclusivitat els aulos. Trobem nombroses representacions dels aulos a la ceràmica grega que ens fan referència a festes dedicades a Dionisi, on s'interpretaven una sèrie de càntics coneguts com comos que donaren origen a la comèdia, però també trobem que era un element relacionat amb la pràctica del teatre.
El mon romà té tendència a imitar en moltes diverses vesants la cultura grega, l'exemple més clar el trobem a l'art, ja que moltes de les obres gregues que coneguem hui en dia són realment còpies romanes. També comprovem com es dòna una imitació dels edificis, tant a nivell de característiques externes com de funcionalitat. La música no escapa d'aquests corrents, de fet, molts dels músics professionals que trobarem a Roma són originaris de Grècia (al igual que succedeix amb els escultors, pintors i arquitectes). Però la música rarament s'integrà a l'educació dels romans, aquests s'acontentaven en asistir al concerts que es realitzaven als odeons o a les seves pròpies cases, però els que sabien tocar algún instrument eren molt pocs. Els instruments utilitzats al món romà són pràcticament els mateixos que al món grec, com a instruments de corda trobem la lira i la cítara, en vent continua destacant la presència del aulos, que a Roma rebrà el nom de tíbia, utilitzada tant al ritus com al teatre per tal d'acompanyar les parts cantades o recitades, als banquets, als jocs... Altres instruments de vent són l'orge hidràulic (que es va possar de moda per tal d'acompanyar els espectacles del circ), o diferents tipus de trompes (tuba, bucina, cornu ...) dintre del món militar.
A la Península Ibèrica trobarem també aquest tipus d'instrument de doble llengüeta conegut com aulos o tíbia. Les representacions més pròximes geogràficament les trobem a la ceràmica de Llíria, concretament a un dels seus gots on apareixen dos músics, un tocador d'aulos que junt a un tocador d'una gran trompa acompanya una mena de dansa ritual relacionat amb el món guerrer. També el trobem al món religiós, com és el cas del retaule en miniatura del santuari de la Serreta d'Alcoi, on se'ns presenta una representació de la deesa mare amamantant a dos nadons, i a la seua dreta apareixen dos figures humanes, una adulta i altra d'un infant tocan l'aulos. En relació al mon funerari trobem el relleu d'Osuna (Sevilla), que formava part d'un monument funerari i on una dona apareix tocant l'aulos en una cerimònia funerària.
Amb l'arribada del Baix Imperi i la posterior ocupació de les tropes bàrbares del territori assitim a l'establiment del cristianisme com a religió hegemònica. El cristianisme, plenament establert entre les clases aristòcrates militars tant d'orige romà com germànic, preten imposar-se per medi de la superposició de cultes. Poques dates tenim al respecte d'aquesta etapa, i de l'utilització d'intruments musicals, però sembla ser que s'utilitzaven els mateixos instruments que al mon romà, tot i que el seu ús disminueix. Aquest periode finalitzarà amb l'entrada el 711 de les tropes islàmiques nordafricanes.
Al 711 penetren a la P. Ibèrica les tropes islàmiques i en poc més de tres anys aconsegueixen dominar pràcticament el territori, deixant sense conquerir la franja nord peninsular, a la zona on posteriorment es formarien els regnes cristians. Així trobem l'assentament àrab, amb el consegüent trencament de les estructures socials, religioses i polítiques que s'estaven formant com a conseqüència de la caiguda de l'Imperi, i lògicament, es produiex un viratge cultural important.
Respecte a la música d'aquest periode cal destacar el predomini inicial de la música vocal sobre l'instrumental, tant a nivell culte com popular. Són molt generalitzats entre els beduins del desert l'hida o "cant dels camellers" i el buka o "lamentació fúnebre". També tenim coneixement de càntics entonats abans d'entrar en batalla, que solien estar acompanyats de tres instruments: el mizhar (llaüt), la gussaba (flauta) y el duff (tabal). A les ciutats també trobarem diferents tipus de càntics que porten un major suport instrumental, destacant un tipus d'oboe conegut com a mizmar. La construcció d'instruments a aquest periode va tindre un important centre a la ciutat de Sevilla. El Secundí ens fa una enumeració dels instruments que es construien a Sevilla i on destaca el zolami, avantpassat més directe de la dolçaina. També per altres fonts documentem l'existència del sornai (xiulet), el nai i el donai (semblants al aulos i al doble aulos, respectivament).
Amb la conquesta cristiana del s.XIII comencem a trobar multiplicades les referències a les dolçaines, ara ja amb aquesta denominació, tot i que també és freqüent que siguen nomenades com xirimites o xirimies. Trobem com el dolçainer és un músic de la cort que s'agrupa junt a altres músics al servei del monarca en cobles de ministrets. Tot i que la formació d'aquestes cobles era heterogènea cal destacar dos grups distins, aquells que estaven composades per instruments de vent (tant fusta com metall) i percusió, i altre grup composat per instruments de corda i tecla. Dintre del primer grup destacaven instruments com la cornamusa o la dolçaina, instruments pels quals el monarca Pere el Cerimoniós tenia gran predilecció. Aquestes cobles entre les quals trobem la dolçaina ocupaven un important lloc en nombrosos actes tant civils com religiosos. Nombroses proves trobem als documents literaris de l'época. D'aqueste manera trobem com Ramon Muntaner (1265-1336) ens descriu que durant la coronació d'Alfons el Benigne a Saragossa hi menam trompadors e tabaleter e nafil e dolsaina. I posteriorment ens fa referencia al gran brugit de trompes e de tabals e de dolsaines. També Joan Martorell a la seva obra Tirant lo Blanc fa referència al nostre instrument quan descriu la boda de Tirant amb Carmesina: trompetes, anafils, clarons, xaramites e musetes, e tabals...
A partir de 1442 els Jurats de València costegen un dolçainer amb sou anual per tal de que actue als actes que siguen necesaris, arribant-nos fins a nosaltres noms com els dels dolçainers Gaspar Savall (1565) i Jeroni Ortís (1586). Serà ara quan el dolçainer abandone la disciplina de la cobla i manprenga el camí individualment, sent llogat pels gremis per a les festes patronals. La figura del dolçainer es constitueix en una mena d'ofici que es continuat per tradició de pares a fills aplegant a constituir-se veritables dinasties de dolçainers, com els Cardona d'Oliva, que a finals del s.XIII demostraren judicialment haver desenvolupat la llavor de dolçainer a la vila durant més de 300 anys.
Així ens trobem al s.XIX época en que els dolçainer gaudien de molta consideració i percebien importants sous. Va ser en aquesta centúria quan els dolçainers van aconseguir major popularitat al incloure al seu repertori noves melodies tradicionals. D'aquest segle destaquen dolçainers com Josep Pastrana de Llíria, Honorato Gil d'Alfarp, Carmelo el del Carme, Josep Sanfeliu (mestre de Joan Blasco), Lluís Hernandez d'Alcàsser del que es diu que era capaç de tocar dues dolçaines a l'hora o el Pilotero, que durant molts anys va ser cap de colla en la popular dansà dels Nanos del Corpus de València. Menció a part mereixen els dolçainers de Tales, saga familiar fundada per Salvador Montoliu, i que aplega al seu punt més alt amb el seu fill Vicent que, després d'una actuació durant les festes de Sant Josep a la plaça de bous va llençar a la fama al seu grup de dolçainers, aplegant a actuar en el Palau Reial de Madrid. La fama del dolçainer durant el s.XIX va ser tal que fins i tot l'escriptor valencià Vicente Blasco Ibañez, l'any 1896 va escriure el conte Dimoni on narrava les peripècies d'un dolçainer del mateix nom.
El s.XX comença amb la continuitat d'alguns dels dolçainers esmentats (Sanfeliu, H.Gil, Carmelo del Carme...) i fan la seua aparició altres com ara Joaquin Juan de Tavernes de la Valldigna, Marí de Benicalap, Simeón de Pedreguer o Baptista Baset de Benifairó de la Valldigna. Però la dolçaina comença a deixar de ser un ofici heretat i el seu ús comença a ser cada vegada menys extens i caurà en un procés de degradació que sols es frenarà ben entrada la segona meitat del s.XX amb la llavor de Joan Blasco. Gràcies a ell es va publicar el primer métode de dolçaina i va donar les mides per a aconseguir la afinació de l'instrument. També a ell es deu la creació de l'Escola Municipal de Dolçaina de València. D'entre els seus alumnes trobem la pràctica totalitat dels dolçainers que en l'actualitat podem trobar a les festes dels nostres barris i pobles. Dolçainers com ara el seu fill Paco Blasco, Ernest Llorca, Josep Leto, Marcial de Xiva, Llorens de Benimaclet, Xavier Ahuir, Xavier Richard....
També cal destacar la llavor realitzada per grups de música folklòrica i popular que, escapant una mica de l'ortodòxia folklòrica imperant encara hui en dia, han realitzat una important llavor de recuperació i difusió de melodies i lletres populars, així com l'utilització d'instruments populars, entre els quals es troba la dolçaina. Destaca d'entre la resta el grup Al Tall, però també cal assenyalar a grups com Tres Fan Ball o Urbàlia Rurana. A més podem trobar la plasmació pràctica del reviscolar de la dolçaina en els aplecs i concursos que es realitzen al llarg de l'any al nostre territori, així com de la convocatòria del concurs de composició per a dolçaina Ciutat d'Algemesí.

Ernest Llorca Àvila
"Mestre Dolçainer"