JOHN STUART MILL, SOBRE LA LLIBERTAT, CAPÍTOL IV.

ESQUEMA-RESUM.

CAPÍTOL IV: Dels límits de l’autoritat de la societat sobre l’individu

 

I. EL PÚBLIC I EL PRIVAT

I.1. Principi d’individualitat: A la individualitat li hauria de pertocar aquell àmbit de la vida en el qual s'interessa sobretot l'individu; a la societat, aquell àmbit que interessa sobretot la societat.

I.2. Tots els qui reben la protecció de la societat.
a)li deuen una torna pel benefici percebut.
b)el fet de viure en societat fa indispensable que cadascú es veja en l’obligació d’observar una certa línia de conducta envers la resta.
b.1) A estar-se de perjudicar els interessos dels altres.
b.2) Que cada persona endure la seua càrrega dels treballs i sacrificis que supose la defensa de la societat o dels seus membres.
I.3. Quan els actes d’un individu resulten nocius als altres sense violar algun dret constituït, l’ofensor pot ser punit per l’opinió.

 

II. EDUCACIÓ I AUTONOMIA INDIVIDUAL

II.1. Seria una interpretació totalment errònia d’aquesta doctrina suposar que predica la indiferència egoista.

II.2. L’objecte de l’educació és el conreu de les virtuts de la pròpia estimació i de les socials.
II.3. No té cap mena de justificació que una persona, o una colla d’elles, diguen a una altra criatura humana dotada d’ús de raó que no pot fer-ne. En el mutu capteniment dels éssers humans, cal que observen en la majoria dels casos regles generals, però pel que fa als interessos de cadascú la seua espontaneïtat individual té dret a exercitar-se lliurement.

III. DOS TIPUS DE DEURES

III. l. En relació a les persones d'ordre inferior:
1)prevenir-lo d'antuvi de les desagradables conseqüències a què s’exposa.
2)tenim dret d'obrar segons la nostra opinió desfavorable d'algú:
a) no estem obligats a cercar la seua companyia,
b) tenim el dret d'evitar-la,
c) de prevenir els altres en contra seu,
d) no tenim l'obligació d'utilitzar a favor seuels nostres bons oficis.

III 2. Vicis morals

a) crueltat
b) malícia
c) malfiança
d) enveja
e) manca de sinceritat.
f) irascibilitat
g) ressentiment
h) ànsies de domini sobre els altres
i) cobejança
j) orgull

k) egoisme 

III.3. Els que denominen deures envers nosaltres no són socialment obligatoris, llevat que les circumstàncies els converteixen alhora en deures envers els nostres semblants. El terme deure a si mateix, quan significa quelcom més que prudència, vol dir amor propi.


 

IV. EL REDUCTE DE LA LLIBERTAT INDIVIDUAL

IV1. Distinció entre la pèrdua de consideració en la qual una persona pot justament incórrer per defecte de prudència o de dignitat personal i la reprovació que 1i és deguda per un trepig dels drets dels altres. Si ha infringit les normes necessàries per a la protecció dels seus semblants, la societat ha prendre represàlies contra ell, ha d'infligir-li dolor amb el propòsit exprés de castigar-lo.
IV.2. Arguments dels detractors de la llibertat individual:
A. No és possible que un àmbit de la conducta d'un membre de la societat puga ser indiferent als altres membres:
A.1) no hi ha ningú que siga un ésser enterament isolat.
A.2) si causa lesió a les seues propietats.
A.3) si deteriora les seves facultats corporals o mentals.
A.4) el seu exemple podria ésser noïble 
B. ¿És convenient que la societat abandone a llur propi senderi aquells individus que no tenen prou preparació?


 

V. PARADOXES DE LA LLIBERTAT

V.l. Sempre que existeix un dany o un ris definits, ja sia a un individu o a la col·lectivitat, el cas ja no cau dins l’àmbitde la llibertat i entra de ple dins de la moralitat o el dret.
V.2. Contraarguments de Mill:
1.Aquest inconvenient és un dels que la societat pot permetre’s per mor del bé més gran de la llibertat humana.
2.Si la societat deixa que un nombre considerable dels seus membres creixen com infants, incapaços d'ésser influïts per la consideració racional dels motius distants, el blasme per les conseqüències és imputable a ella mateixa. Armada:
a)educació
b)l’autoritat de l’opinió
c)sancions naturals
3.Si entre aquells als quals es tracta de junyir a la prudència o la temperància s’hi troben alguns amb caràcters vigorosos i independents, es rebel·laran indefectiblement contra el jou.
4.L’exemple, en regla general, és més saludable que noïble, ja que, si bé posa al descobert la mala conducta, també posa en evidència les conseqüències dolorosos o degradants. 


 

VI. INDIVIDU I OPINIÓ PÚBLICA

VI.1. Contraarguments de Mill (continua)
5.Però el més fort de tots els arguments contra la ingerència de la col·lectivitat en la conducta purament personal és que quan s’immisceix, hi ha moltes probabilitats que ho faça malament i en els punts menys adients.
VI.2. L’opinió pública vol dir 
a)L'opinió d'algunes persones sobre allò que és bo o dolent per a les altres persones.
b)Només considera la seua pròpia preferència.

 

VI.3. Una de les propensions humanes més universals és eixamplar els límits del que hom pot anomenar vigilància moral fins arribar a violar la llibertat de l’individu més inqüestionablement legítima.


 

VII. LA INTOLERÀNCIA RELIGIOSA

VII.1. Considerem les antipaties que els homes nodreixen sense cap altra justificació amb opinions religioses diferents de les seues, car no practiquen llurs observances religioses, en especial llurs abstinències.
VII.2. Exemples: 
a)l’odi que senten els musulmans contra els cristians pel fet que mengen carn de porc.
b)l'Església Catòlica i la legislació espanyola interdeix sobre el territori sota la seua jurisdicció tota altra mena de culte públic.
VII.3. La lògica dels perseguidors: nosaltrespodem perseguir els altres perquè tenim raó, mnetre que ells no ens han de perseguir perquè estan equivocats.

 

VIII. EL PAPER DE LES ÉLITES I LES CLASSES POPULARS 

VIII.l. Exemples de possibles limitacions de la llibertat individual a Anglaterra:
1) ¿què els semblaria als membres de la part restant de la comunitat el fet que els esplais permesos siguen regulats pels sentiments religiosos i morals dels calvinistes i metodistes més estrictes?
2)als Estats Units, el sentiment de la majoria, a la qual manifestació d’un estil de vida més ostentós o costós del que llurs membres poden esperar emular és de mal gust, opera com una lleis sumptuària força eficaç.
3) considerar infame la possessió d'una renda que no siga procedent del treball manual.
4) els treballadors manuals dolents són de l'opinió que ells haurien de cobrar el mateix salari que els bons i que no hauria d'estar permès de guanyar més que els altres mercès a una aptitud o esforç anterior.

 
 

IX. DRETS SOCIALS - DRETS DE LLIBERTAT


 

IX.l. Existeixen els actes i els hàbits que no són socials, sinó individuals.

IX.2. Arguments dels defensors delsdrets socials:

1)Anorreael meu dret primari de seguretat creant i estimulant constantment el desordre social.

2)Envaeix el meu dret a la igualtat extraient un beneficide la creació d’una misèria.

3)Impedeix el meu dret al lliure desenvolupament moral i intel·lectual envoltant el meu camí de perills. 

IX.3. Contrarguments de Mill:

1)Un principi tan monstruós és molt més perillós que qualsevol intromissió concreta en la llibertat. 

2)No hi ha violació de la llibertat que no pogués justificar, 

3)no reconeix en absolut cap dret a la llibertat, llevat potser del de mantenir opinions en secret,

4)aquesta doctrina atribueix en tots els homes un interès creat mutu en llur perfecció moral, intel·lectual, i àdhuc física, definida per cada reivindicador segons el seu propi criteri.

IX.4. Exemple de com conciliar els drets socials i els drets individuals: la legislació sabàtica.

IX.5. Sobre la intolerància religiosa: La idea que és deure d'un home que un altre siga religiós fou el fonament de totes les persecucions religioses perpetrades fins ara. És la creença que Déu no sols abomina de l'acte del descregut, sinó que ens considerarà culpables si no li fem la vida impossible.


 
 

X. RELATIVIME CULTURAL. ESCLAVITUD DE LES DONES


 

X.1. Tolerància religiosa: el mormonisme és una religió com les altres. L’article de la doctrina mormona que constitueix la provocació principal d’ antipatia és la poligàmia. 

X.2. Esclavitud de les dones: desaprove pregonament aquesta institució mormonaperquè en comptes d'ésser abonada pel principi de la llibertat, en representa una infracció directa, ja que no és més que una rebladura de les cadenes de la meitat dels membres de la comunitat i emancipació de l'altra de la reciprocitat de l'obligació que els deuen.

X.3. El dret a imposar la pròpia civilització: no crec que cap comunitat tinga el dret a forçar a un altra a civilitzar-se:

a)Si la civilització ha avantatjat la barbàrie quan aquesta dominava el món, és exagerat témer que la barbàrie, després d’haver estat sotmesa plenament, revisca i arribe a conquerir la civilització.

b)Una civilització que puga sucumbir davant el seu enemic vençut ha d’haver esdevingut tan degenerada que ni els seus propis sacerdots ni mestres ningú més tinga la capacitat o s’amoïne a sortir en la seua defensa.

c)Si és així, que aquesta civilització desaparega com més aviat millor.


 
 

ã Neus Vicens Morant, 2001.


Tornar a Estudis sobre l'obra de JSM