JOHN STUART MILL, SOBRE LA LLIBERTAT, CAPÍTOL V.
 ESQUEMA-RESUM
CAPÍTOL V: Aplicacions

 
 

XI. LLIBERTAT INDIVIDUAL I DOCTRINA DEL LLIURE CANVI
 

XI.1. Les dues màximes que formen la doctrina plegada en aquest assaig:
 

a)que l'individu no és responsable davant la societat per les seues accions en la mesura que aquestes només concerneixen els interessos de la seua pròpia persona. Consell, instrucció, persuasió i bandejament són les úniques mesures per les quals la societat pot expressar justificablement l’aversió o desaprovació de la seua conducta.
 

b)que per les accions que són pedudicials als interessos dels altres, l’individu n’és responsable, 1 pot ser sotgés a punicions jurídiques i socials, si la societat és de l'opinió que l'una o l'altra mena són requerides per a la seua protecció.
 

XI.2. Objeccions a la segona màxima:

     1.Quan l'individu a la recerca d'un objecte legítim, necessàriament i per consegüent legítimament, causa un mal o una pèrdua als altres o intercepta un bé que tenien una esperança a raonable d’obtenir.

     2. El comerç com a acte social. Lliurecanvisme: la millor manera d'assegurar la barator i la bona qualitat de les mercaderies és deixar en tota llibertat els productes i els venedors sota l'única limitació de concedir igual llibedat als compradors deproveir-se on els plaga.

 
Límits: 
a)control públic per a la prevenció del frau per adulteri,

 

b)precaucions per tal de protegir els que treballen en ocupacions perilloses.
 


 

XII. INTERVENCIÓ LEGÍTIMA DE LA SOCIETAT
 

XII.1. Una de les funcions indiscutibles del govern és prendre mesures contra el crim abans que es cometa, així com detectar-lo i punir-lo un cop perpetrat. Nogensmenys, és més fàcil que s’abuse de la facultat preventiva del govern en perjudici de la llibertat que de la seua funció punitiva.
 

XII.2. Igualment és una de les missions pròpies de l’autoritat pública la prevenció dels accidents. Nogensmenys, quan no hi ha una certesa sinó solament un perill de prendre mal, només la persona interessada pot jutjar la suficiència del motiu que impel·leix a córrer el risc. Hauria d’ésser només advertit el perill, no impedit a la força d’exposar-s’hi.
 

XII.3. Models possibles de regulació
 

a)la precaució de retolar una droga amb mot expressiu del seu caràcter perillós pot aplicar-se sense una violació de la llibertat.
 

b)El ”testimoni previ” de Bentham. Hom podria prendre precaucions semblants de cara a la venda de productes que pogueren ésser emprats amb finalitat criminal.
 

XVII.4. Crec que és perfectament legítim el fet que una persona que haja estat condemnada per un acte de violència envers els altres sota la influència de l’alcohol puga ésser sotmesa a una restricció jurídica especial, inherent a la seua persona.


 

XVII.5.Una persona pot ser objecte de punció jurídica si per raó de l’ociositat o per raó de qualsevol altra causa evitable deixa d’acomplir els seus deures envers els altres.


 

XVII.6. Igualment hi ha molts actes que, essent només directament noïbles als propis agents, no haurien de ser iterdits per la llei, però que, si són executats públicament, constitueixen una violació de les bones maneres i, entrant doncs dins la categoria dels delictes contra altre, poden ésser prohibits.


 

XIII.PAPER INTERVENCIONISTA DE L’ESTAT


 

En els casos de comportament personal en principi blasmable, però exclosos de la prevenció o del càstig per part de la societat per mor del respecte a la llibertat, ¿haurien de ser altres persones igualment lliures d'aconsellar-lo o d'instigar-lo?:


 

1. Si permetem que els individus, en allò que només els concerneix, obren com millor els semble al seu propi risc, han de ser així mateix lliures de consultar mútuament el que convé fer, de bescanviar opinions i de donar i rebre consells. Tot el que és permès de fer, ha d'ésser permès d'aconsellar.
 

2. La qüestió només esdevé dubtosa quan l'instigador obté un benefici personal del seu consell. Exemples:
 

a. En el cas de la fornicació i el joc hi ha arguments a favor de totes dues postures:

l) en pro de la tolerància hom podria dir que el fet de dedicar-se professionalment a una activitat i de guanyar-se la vida mitjançant el seu exercici no por fer criminal un acte que altrament hauria estat admissible.

2) en oposició, no s'haurien de permetre, la qual cosa els obligaria a rutllar amb un cert grau de secret i misteri.
 

b. En les operacions ordinàries de compra i venda, l'interès dels comerciants a fomentar l’intemperància és un perill real i justifica que l’Estat impose restriccions i exigesca garanties.
 

3. Una altra qüestió és la de saber si l’Estat, tot i permetre-la, hauria de descoratjar indirectament la conducta que considera contrària als millors interessos de l'agent:
 

1)Gravar els estimulants amb la sola intenció de dificultar la seua obtenció és una mesura que només és diferent en grau de la seua totalprohibició i només fóra justificable si aquesta ho fos.
 

2)És deure de l'Estat considerar, en l'establiment d'impostos, quines són les mercaderies de les quals els consumidors poden prescindir més i a fortiori de triar preferentment aquelles l'ús de les quals considera clarament nociu.
 

4. És convenient de restringir l'autorització de venda d’aquestes mercaderies:
 

a)persones de reconeguda o garantida respectabilitat de conducta, 
 

b)decretar les reglamentacions relatives a les hores d’obertura i tancament necessàries per a la vigilància pública. 
 

c)Retirar la llicència a l’establiment si per la complicitat o incapacitar del seu encarregat s'hi produeixen contínuament aldarulls o si s’esdevé un lloc de reunió per a tramar i preparar accions delictives. 


 

XIV.PARADOXES DE LA LLIBERTAT


 

XIV.l. Les persones no estan obligades a complir els compromisos que a)violen els drets de tercers, b)els siguen lesius.


 

XIV.2. El principi de la llibertat no pot permetre de cap manera que un hom siga lliure de no ser lliure. No és llibertat tenir la possibilitat d'alienar la pròpia llibertat.


 

XIV.3. No hi ha cap mena de contractes o compromisos, tret d'aquells que es refereixen a signes o valors monetaris, dels quals hom por gosar afirmar que en ells no hi hauria d'haver en absolut cap llibertat de retracció. El que afirma Humboldt del matrimoni.


 

XV. COMPROMÍS I FELICITAT
 

XV.1. Quan una persona ja sia per una promesa expressa o por la seua conducta ha encoratjat una altra a confiar que seguirà obrant d'una certa forma, a crear espectatives i càlculs i a jugar-se una part del seu pla de vida en base a aqueixa suposició, aquesta circumstància li origina un nou seguit d'obligacions morals envers aqueixa persona.
 

XV.2. Aquestes obligacions no poden requerir el compliment del contracte a tota costa en detriment de la felicitar.


 

XV.3. Com manté Von Humboldt deuria d’haver llibertat jurídica de les parts a rescindir el contracte. (Endemés Mill sosté) que no hauria de suposar cap diferència pel que fa a la llibertat moral.


 

XVI. DRETS DE LES DONES I ELS INFANTS
 

XVI.1. L’Estat,tot respectant la llibertat de cadascú en allò que li toca especialment, està obligat a mantenir un control atent sobre l'exercici de qualsevol poder que li permeta de tenir sobre els altres.
 

1.el poder quasi despòtic dels marits sobre les mullers, car res és més necessari per a l'eliminació completa del mal que les dones tinguen els mateixos drets i roben la mateixa protecció de la llei que totes les altres persones,
 

2.el cas dels infants certes incorrectes nocions sobre la llibertat constitueixen un obstacle real al compliment dels deures per part de l'Estat. Un dels deures més sagrats dels pares, després de fer venir al món un ésser humà, és donar-li una educació per tal d'acomplir bé el seu paper en la vida tant envers els altres com envers si mateix.
 

3.Si s’admetés d'una vegada el deure d'aplicar el principi de l'educació universal, hom posar-la fi a les dificultats existents sobre A)quines matèries ha d'ensenyar l'Estat i B)com les hauria d'ensenyar.
 

A) Per tal d'impedir que l’Estat exercís unainfluència inescaient sobre, l'opinió, els coneixements requerits per a aprovar un examen:
 

a.parts merament instrumentals 

b.limitaren als fets 1 a la ciència positiva exclusivament

c.els exàmens sobre religió, política i altres temescontrovertits no haurien de versar sobre la veritat o la falsedat de les opinions sinó sobre el fetpositiu de l'existència d'una determinada fonamentació, i les autors, les escoles o esglésies que la mantenen. 


 

B) L'instrument per assegurar el compliment de la llei no podria ser altre que un sistema d'ensenyaments públics.
 

4. (Mill) desaprova que la totalitat o gran part de l'educació de la gent es trobe en mans de l'Estat:
 

1.Tot el que s’ha dit sobre la importància de la individualitat de caràcter i la diversitat d'opinions i modes de conducta implica, amb la mateixa importància indicible, la diversitat d’educació
 

2.La universalitat de l'escola pública no és més que un mer ardit a fi d’afaiçonar les persones unes igual que les altres
 

3.Una educació establerta i controlada per l'Estat, per si de cas existís, hauria de ser-ho com una d'entre tantes experiències competitives, portada a terme amb la intenció de constituir un exemple un estímul per tal de mantenir les altres escoles fins a un cert nivell d'excel·lència.
 

4.Si el país conté un nombre suficient de persones qualificades per a ensenyar sota els auspicis del govern, les mateixes persones estarien en situació i disposició de donar una educació igualment bona, basada en el principi voluntari.
 
 

 
XVII. PODER DEL GOVERN I LLIBERTAT INDIVIDUAL
XVII.1. Intervenció legítima de l’Estat: lleis que representen interferències de l’Estat per tal de prohibir una acció execrable, un acte injuriós al proïsme, que hauria d’ésser objecte de reprovació i d’estigma social, i això van no es jutge convenient sobre afegir-hi un càstig determinat per la llei.

 

XVII.2. Les objeccions a la intromissió governamental:
 

1.Quan és probable que els individus facen millor que el govern la cosa en qüestió.
 

2.En molts casos, bé que és possible que els individus no facen quelcom determinat tan bé, en general, com els funcionaris del govern, és de fet desitjable que ho facen a totes passades com a mitjà de la pròpia educació mental, com a mode d’enfortir llurs facultats actives, d'exercir llur judici i d’accedir a un coneixement més aprofundit dels problemes que així estan destinats a resoldre.
 

3.El gran mal que suposa acréixer innecessàriament el seu poder:
 

a.converteix cada vegada més la part més activa i més ambiciosa de la col·lectivitat en paràsits del govern.
 

b.el públic estria mal preparat per a criticar o controlar el mode de funcionament de la burocràcia.
 


 

XVIII. SOCIETAT CIVIL I GOVERN
 

XVIII.1 Criteri: la disseminació de poder més gran possible, congruent amb l'eficàcia però, la centralització d’informació i la seua difusió més grans possibles des del centre.
 

XVIII.2 El valor d’un Estat no és sinó el valor dels individus que el componen: un Estat que empetiteix els seus homes a fi que siguen instruments més dòcils en les seues mans fins i tot amb fins beneficiosos, es trobarà que amb homes esquifits no es pot fer gran cosa.
 

ã Neus Vicens Morant, 2001.


Tornar a Estudis sobre l'obra de JSM