NORMES
D'ÚS PERSONAL DELS RECURSOS INFORMÀTICS I TELEMÀTICS DE LA UNIVERSITAT DE
VALÈNCIA
(aprovades
pel Consell de Govern el dia 22 d’octubre de 2002)
(versión
en castellano)
Els
conflictes nascuts de l'ús dels recursos telemàtics per part dels membres de
la comunitat universitària i la ineludible adequació a la legislació vigent
plantegen la necessitat d'establir unes normes per a l'ús personal
diferenciat de l'activitat estrictament institucional.
Objecte i àmbit d'aplicació
Aquesta
norma regula l'ús dels recursos informàtics i telemàtics disponibles en la
Universitat de València per al desenvolupament d'activitats que no posseïsquen
una naturalesa acadèmica, administrativa, d'investigació o de representació
al seu si. Aquesta norma s'aplicarà particularment a les pàgines personals,
el correu electrònic, les llistes i els fòrums suportats per la Universitat.
Article 2
La
disponibilitat d'aquests recursos per als fins indicats en l'article 1 no
comporta cap dret. La Universitat de València podrà suspendre l'ús d’aquests
recursos a aquells usuaris que contravinguen la present normativa i en els
casos en què qualsevol circumstància sobrevinguda ho aconselle.
Consideracions generals
Article 3
3.1. En
cap cas no es podrà accedir als recursos informàtics i telemàtics amb
aquestes finalitats:
a) incórrer
en activitats il·lícites o il·legals de qualsevol tipus, i particularment,
difondre continguts o propaganda de caràcter racista, xenòfob, pornogràfic,
sexista, d’apologia del terrorisme o atemptatori contra els drets humans, o
actuar en perjudici dels drets a la intimitat, a l'honor, a la pròpia imatge
o contra la dignitat de les persones;
b)
difondre continguts contraris als principis enunciats en els Estatuts de la
Universitat;
c)
difondre manifestacions o referències falses, incorrectes o inexactes sobre
les pàgines i els serveis de la Universitat de València;
d)
danyar els sistemes físics i lògics de la Universitat de València, dels
seus proveïdors o de terceres persones;
e)
introduir o difondre en la xarxa virus informàtics o qualssevol altres
sistemes físics o lògics que siguen susceptibles de provocar els danys
anteriorment esmentats.
3.2. Si
en exercici de les seues funcions el personal informàtic detecta qualsevol
anormalitat que indique la realització d'usos il·lícits, ho posarà en
coneixement del Vicerectorat de tecnologies de la informació i de la
comunicació i, si escau, de l'autoritat judicial.
Article 4
En cas
d'infracció d'aquestes normes s'advertirà del fet l'infractor i el
Vicerectorat de tecnologies de la informació i de la comunicació podrà
decidir la suspensió temporal amb caràcter cautelar de l'accés als
recursos. En cas que l'usuari no responga o ignore l'advertiment, es podran
adoptar, previ informe de la Comissió de Disciplina, les disposicions
pertinents per procedir a una suspensió total de l’accés. Així mateix,
quan de l'ús dolós o negligent d'aquests recursos se’n deriven danys per a
la Universitat de València o per a tercers, aquesta podrà exercitar les
accions legals oportunes a fi de repercutir els costos sobre la persona
responsable.
Publicació de pàgines
personals
5.1. La
Universitat de València posa a la disposició dels membres de la comunitat
universitària un espai per a pàgines personals. El Servei d’Informàtica (SIUV)
realitzarà l'atribució concreta d'espai de memòria segons els recursos
disponibles.
5.2.
Podran utilitzar aquest recurs:
a) El
personal d'administració i serveis i el personal docent i investigador.
b) Els
estudiants matriculats en qualsevol cicle dels estudis impartits en la UVEG.
c) Les
associacions o els col·lectius universitaris degudament reconeguts en la UVEG
que desenvolupen la seua actuació en el seu si.
d)
Aquells qui, en virtut d'un conveni o d'autorització emesa per l'òrgan
competent, resulten habilitats per a això.
5.3. La
disponibilitat de les pàgines personals es vincula a la relació amb la UVEG,
segons el que s’ha indicat en el punt 5.2; les pàgines es podran suprimir
quan l’esmentat vincle s'extingisca.
5.4. La
UVEG pot limitar o controlar els serveis de xarxa per motius de seguretat o
rendiment de la xarxa universitària. La Universitat de València no es fa
responsable de les fallades que hi puga haver ni es compromet que la xarxa
estiga sempre operativa.
Article 6
6.1.
S'articularà un procediment per a la inscripció de pàgines personals en el
qual es verifique la identitat del responsable de la pàgina i es garantisca
com a condició prèvia l'acceptació d'aquesta norma i, en particular, dels
articles 4 a 8. La Universitat de València pot crear un registre de pàgines
personals amb dades d'identificació dels seus responsables.
6.2. Les
pàgines personals allotjades en la UVEG han de respectar en tot cas la
legalitat i els drets fonamentals i en particular els drets a l'honor, a la
intimitat personal i familiar i a la pròpia imatge, i la protecció a la
joventut i la infància.
6.3. Una
vegada inscrita la pàgina personal serà obligatori incloure en els seus
continguts les dades que permeten identificar el responsable, incloent-hi una
adreça de correu electrònic de manera que es facilite a qualsevol usuari
l'exercici del dret de rectificació.
6.4. Les
pàgines personals no poden ser utilitzades en cap cas per a la captació de
dades personals, tant de manera directa com mitjançant tractaments
invisibles, ni per a allotjar fitxers que continguen dades personals elaborats
pels seus responsables.
Article 7
7.1. Les
pàgines personals no poden ser utilitzades per a fins comercials o
publicitaris; així doncs, no poden contenir so, imatges o enllaços d'aquesta
naturalesa ni tan sols a títol informatiu.
7.2. En
l'edició de pàgines caldrà respectar els drets d'autor i propietat intel·lectual,
segons la legislació vigent. Particularment, quan en l'edició de pàgines
s'utilitze programari o continguts sobre els quals hi haja drets d'autor o de
propietat intel·lectual caldrà comptar amb l'autorització expressa del
titular. Si es tracta de recursos de lliure disposició, caldrà indicar
aquest fet i expressar-ne l'autoria.
Article 8
Les pàgines
personals han de ser dissenyades de manera que no induïsquen a error respecte
al seu caràcter no institucional. La utilització de logotips o imatges de la
Universitat de València o de qualsevol altre element que puga induir a
considerar l'existència de relació o suport als continguts de la pàgina
requerirà l’autorització expressa de l'òrgan competent.
Article 9
En la
cessió d'espais, la Universitat de València actua de bona fe i no garanteix
ni es fa responsable directament o subsidiàriament de qualsevol reclamació
que es puga derivar de la seua qualitat, fiabilitat o exactitud, ni dels
continguts presents en els llocs web als quals eventualment puguen conduir els
hipervincles inclosos en les pàgines personals.
El correu electrònic
Poden
gaudir del servei de correu electrònic els membres de la comunitat universitària,
tant estudiants matriculats en qualsevol cicle com personal d'administració i
serveis i personal docent i investigador, a més de les entitats o persones
autoritzades en virtut de conveni o autorització degudament emesa per l'òrgan
competent de la Universitat de València. El servei es vincula a l'existència
del vincle amb la Universitat de València. El SIUV establirà l'espai de memòria
en disc atribuït als comptes de correu.
Article 11
11.1.
Els comptes de correu electrònic assignats al personal d'administració i
serveis i al personal docent i investigador es proporcionen essencialment per
a la satisfacció de les finalitats de gestió acadèmica, docència i
investigació de la Universitat de València.
11.2.
Les adreces de correu electrònic referides en el punt anterior poden ser
difoses amb la indicació clara de les finalitats d’aquestes adreces i l’advertiment
exprés que no seran utilitzades per a la remissió de missatges amb altres
finalitats.
11.3.
Quan la protecció de la vida privada de l'usuari, la recepció de missatges
que incloguen amenaces o expressions inadequades i qualsevol altre supòsit
equivalent ho aconselle, s'exclourà l'adreça de les llistes públiques i es
podrà sol·licitar la substitució del compte de correu per un altre de nou a
fi de protegir la identitat de l'usuari.
Article 12
La
Universitat de València no garanteix ni es responsabilitza d'eventuals
fallades en el servei de correu. Així mateix, tampoc no respondrà en el supòsit
que una tercera persona, trencant les mesures de seguretat adoptades, puga
accedir als missatges o els utilitze per a la remissió de virus informàtics.
Article 13
13.1. El
correu electrònic és inviolable i ningú no podrà accedir ni als continguts
ni a les capçaleres, si no és per consentiment exprés i per escrit de
l'usuari o mitjançant autorització judicial.
13.2. El
secret de les comunicacions arriba també a la identitat i als destinataris de
la informació. El personal informàtic que per qualsevol raó haja d’accedir
a informació tècnica que permeta identificar els usuaris resulta
especialment vinculat pel deure de secret i confidencialitat.
Llistes de distribució, fòrums,
grups de notícies i espais de debat públic en línia
Articulo 14
14.1. La
Universitat de València, a través del Servei d'Informàtica, pot habilitar
espai per a la prestació de serveis consistents en llistes de distribució, fòrums,
grups de notícies o espais equivalents de debat públic en línia, sempre que
es vinculen a la satisfacció de les finalitats pròpies de la Universitat.
14.2.
Els espais públics de debat es poden dotar de normes de funcionament i
nomenar un moderador o administrador que les aplique. En tot cas, aquestes
normes han de respectar els principis democràtics, el dret a la llibertat
d'expressió i les disposicions d’aquesta normativa.
14.3. La
Universitat de València no es fa responsable directament ni subsidiàriament
de les opinions expressades pels membres de la comunitat universitària ni per
les expressions manifestades per ells o per qualssevol altres en els espais de
debat públic en línia que es creen.
Disposició addicional
Aquesta
normativa afecta tots els serveis proporcionats des de qualsevol servidor
ubicat dins la xarxa de la Universitat de València, no només als
administrats directament pel Servei d'Informàtica; els detalls tècnics i
operatius escaients corresponen al responsable de cada servidor.
Disposició transitòria
Aquesta
normativa entrarà en vigor en el moment de la seua aprovació pel Consell de
Govern de la Universitat de València. Hi haurà un termini de 30 dies per a
l'adaptació de les pàgines personals a allò que estableix aquesta
normativa.