Tipus de joc | Característiques | Edat |
---|---|---|
Funcionals LLiure Espontani |
- Simples exercicis funcionals. - Procedeix d'una necessitat d'activitat. - El nivell de joc que realitza l'animal, però amb funcions més complexes. - Fixe i esteriotipat. - Es dirigeix únicament a l'activitat infantil i no a l'objecte del joc. - Permet a cada funció explorar el seu domini i extendir-se per obtenir nous resultats. |
Primers mesos de vida del nen |
Amb allò que és nou | - Continuació directa dels jocs funcionals. - És ignorat per l'animal. - Busca fer durar un resultat interessant. - Amb ell el nen afirma què te potencies i prova el seu valor. - Espècie d'experimentació de les seues possiblitats. |
Cap als quatre anys |
Imitació Representació Dràmatic Simulacre |
- Imita les activitats de l'adult pel desig de ser gran. - Acostuma d'imitar episodis realistes, però amb situacions de "petites mentides" en les que participa material complicat. - Expressió de necessitats apremiants. - Sortida d'impulsos prohibits. - Aprendre a ser una persona capaç de compartir, donar i rebre. |
Des dels dos anys |
Fictici Elecció Invenció |
- Té més brillantor, romanticisme i exitació que la imitació.
- En els nens ben dotats és paral·lel al desenvolupament de la intel·ligència. - Més freqüent en les nenes. - Es mostra amb tota espontaneitat i no oculta cap dels seus sentiments. - Representen i elaboren els seus conflictes. - No manté el mateix paper molt de temps. |
Pubertat |
De proesa Ascetisme Tradicionalistes Competició |
- Fruit de la vanitat infantil.
- Satisfan el desig de fer-se valer. - Medi per afirmar el seu JO. - Comença amb desafiaments en els que l'hostilitat no existeix o és mínima i en la qual no compten els cops que "l'altre rep", sinó els que "jo dono". |
De set a onze anys |
Esportius | - Generalament exigeix públic. | |
Vertigen
Rampell |
- Comú amb l'animal.
- Intenta destruir, per un instant, l'estabilitat de la percepció. - No té valor pedagògic. |
|
D'atzar | - Tan poc estudiat com l'anterios.
- desconeguts pels animals. - No desenvolupa cap aptitud física o intel·lectual en el jugador, que segueix essent essencialment passiu. - No té valor pedagògic. - Allunya el nen del treball i de l'esforç. |
|
Somiar despert | - Joc mental o inactiu.
- Representa un paper dramàtic, heroic i fantàstic. - Recurs dels nens més grans quan estan avorrits sense poder jugar. - Més freqüent en les nenes, qualsevol que siga la seua edat. |
Pubertat
(ple desenvolupament) |
Constructiu | - Va evolucionant segons l'edat.
- Fins els cinc o sis anys, el nen agrupa els objectes sense un pla pre-concebut. - A mesura que es fa gran i perd interès pels jocs de "petites mentides", torna la seua atenció al joc constructiu. |
Onze a tretze anys |
Descans | - Sols exixteix en l'adult
- De què estat cansat un nen de quatre anys? |