Poesia
Prosa
Blog
Novetats
Premsa


SONS

Mar de muses


PROJECTES

Escola i poesia
Festival Internacional de Poesia d'Almàssera
De la mà d'un escriptor
Deu de la ploma


 Torna

Dies de pols i pintura tendra
Ed. Pont del petroli, 2017

Per comprar exemplars: Meteora.com

Ressenya de Maria Isern Ordeig

EL MÓN NO ERA A FORA, de Maria Isern Ordeig



Dies de pols i pintura tendra
Autor: Alfons Navarret

Ed. Pont del Petroli, Badalona, 2017

A cops de lírica continguda —potser sabent l’esgotament del relat experiencial en el terreny líric—, Alfons Navarret ens introdueix a l’espai domèstic, la casa, farcida d’una arquitectura que ja fa massa temps que coneixem, que a poc a poc anem identificant amb el tediós transcurs dels dies. L’esgotament emergeix d’aquí, d’una casa gastada pel costum de caminar-hi tant. I alhora que el jo que hi transita en coneix les passes, també pot llegir els records i els oblits que han anat forjant les parets, així com el viure que ha niat als armaris i mobles. El moviment, i la seva conseqüència, la construcció d’un enfora, comença provocat pel poder dinàmic del record-oblit. Però el viatge serà disputat: experimentarem l’anar i venir dels dies domèstics, de pols i pintura tendra, amb una mena de retorn per coda.

Cal buscar alguna altra cosa més enllà de la casa, d’acord, però la casa és a tot arreu. Primer gest hermenèutic: des d’on mirem i coneixem? Sempre hi ha un filtre a la voluntat de transcendir, sigui la finestra, l’espill, el marc d’una porta o el retrat clavat al llenç. Tanmateix, des d’aquí, la idea, projecció, segons la qual més enllà d’aquesta fusta empolsinada hi ha alguna cosa esdevé quasi una certesa: a fora hi ha el dia que encara no ha estat facturat, la lliçó que podrem desaprendre. I tots els intents ressegueixen el traç del mateix fil, una línia indivisible que s’encarna, en certa manera, en l’acte de rebutjar punts i comes per marcar versos. Els enllaços són lliures, o més aviat es confien al lector, que pot cosir-los recolzant-se en punts diferents a cada lectura. Així, les constel·lacions que es dibuixen mai no representen figures tancades, i cada punt de la composició pot confondre’s i ser a la vegada la pica de la cuina i la promesa de la pluja al jardí continu. Al final, les parets d’aquesta casa es revelen tan permeables com la pell: la diferència d’espais és tan minsa com il·lusòria.

L’acte d’escriure és la corda que tensa i destensa aquest moviment de fuga i retorn. I sembla que, encara que amb els versos puguem detectar l’espessa pudor de resclosit a la qual el nostre nas s’ha acostumat, no aconseguirem passar el llindar de la nostra cambra. La pregunta persegueix els textos: què hi ha a fora que busqui? Què hi ha a dins que falti? Busco l’univers sencer, això és, aquell que quan tombo el cap per saber el lloc d’on miro també se m’apareix entaforat als calaixos. La casa condensa l’infinit, i així, l’experiència d’anarse’n sempre ens acaba portant al mateix lloc. La insaciabilitat del jo a la recerca d’alguna altra cosa és quasi fàustica, i el seu tedi conscient fa frontera amb tot allò que aquest neguit projecta de nou i perdut. I si al final la fuga resulta una gesta individualista, el tu que se cerca a fora és, una vegada més, un miratge ancorat a la pupil·la. Potser això explica certa fractalitat recurrent en els versos —l’home minúscul dins la cambra que es troba dins la casa que és dins la ciutat pensada pel mateix home minúscul. L’enfora acaba per descobrir-se una projecció de la meva consciència, i l’obstinació de mirar a través de la finestra acaba per dirigir-me al reflex del meu rostre al vidre. Així, la cambra també és un miratge del qual el jo va forjant les vaporoses parets fins que, cansat de consumir la ficció dels espais que ha construït, viu el retorn imminent, cantat a cor per les veus dels veïns de tota la vida.

Amb tot plegat, un dels mèrits de la veu que ens condueix al llarg del trajecte és, sens dubte —recordem el que apuntàvem al principi—, fugir de l’imaginari intimista que habitualment ha parlat d’aquesta mena d’intents de fuga, combinant la superficialitat i la incisió d’una lírica a moments tallant, que alhora reverbera com les pedres llançades al bassal de la consciència.

CARACTERS núm. 80 (2017), pp. 22 /Edita: Universitat de València