Dades biogràfiques i obra d'Aldous Huxley.
    Aldous Huxley, ( 1894-1963), era net del famós científic T.H. Huxley, contemporani de Darwin i el seu colaborador en la teoria de la evolució. Educat a la Universitat d' Oxford, Aldous Huxley va començar publicant versos en Wheels, la antologia que expresava les inquietuts del grup de Sitwell. El poema Leda (1920), sensual y verbós, es la seua composició més extensa i amb més pretensions dins d'aquest génere.
    Les seues primeres noveles, "Crome Yellow" ( L'antiga mansió Crome, 1921), "Antic Hay" ( Dansa de sàtirs, 1923) i "Those Barren Leaves" ( Eixes fulles estèrils, 1925), estudien, respectivament, el escepticisme, la desilusió i la immoralitat de la posguerra, i entren e la problemàtica  de l'ètica d'aquell periode. Els grups en que es mouen els protagonistes d'aquestes noveles inclouen invariablement persones cultivades de mitjana edat, amants dels plaers i de la comoditat, legeixen bons llibres, tenen conversacions divertides, parlen de  música i d'art, i no s'asusten per certes relacions amoroses delicades o atrevides, sempre que no arriven a perturbar la seua tranquilitat. També hi ha senyores voluptuoses i desenfadaes, profesionals de les Lletres i de les ciències, i polítics i escritors que parlen amb suficiència del govern o de les noves formes de novelar, i naturalment, joves que dificilment podran conservar la seua innocència en aquest entorn social.
    El jove novelista entra en el món literari, farcit de molts  coneiximents i amo d'un estil irònic i sugestiu, en la linia de Peacock; els seus personatges, més propensos a la conversació que a la acció, sustitueixen el utilitzarisme per el culte a la vida com a dogma de l'epoca, i discuteixen d'eugenèsia, de psicologia o dels nous experiments científics que es realitzen en el món de la zoologia. No obstant, encara que la critica d'aquesta época era sensualista i complaguda, vegem com Calamy, personatje de Those Barren Leaves, empren el camí de la filosofia perenne i es decideix a adoptar una vida de soletat i contemplació. Es aquesta una senyal de que, encara que llunyà, cal considerar per a entendre el futur desenvolupament de la tendéncia espiritualista d'aquest inquiet escritor.
    L'èxit de "Point Counter Point" ( Contrapunto, 1928)  va portar el nom de Huxley a tots els " cock-tail parties de Londres i a les esferes intelectuals del país. El títol suggereix un concepte musical de la novela; però la seua importancia resideix en la pintura mordaç i indirecta de una societat desilusionada, en la que la vida sana dels sentits habia sigut aprisionada per un codi moral que inhibeix i alhora disminueix la personalitat. "Point counter Point", una de les noveles més erudites i divertides de la primera mitat d'aquest segle, es difícil de descriure per la seua casi total absencia d'acció i per la multitut de personatges que apareixen i es barrejen amb molta elegància, amable hipocreisa, art i desitjos reprimits. L'obra es centra en una velada en casa de lord Tantamount, el biòleg-filòsof, la nit del concert. Però la novela segueix el seu rumb, desenvolupant una inte´.ligent crítica i un comentari individual i ambiental sobre la societat de l'època. Amb un màxim de diàleg o de soliloqui i un mínim de descripció, la novela presenta aspectes intelectuals, artístics, polítics, científics i sexuals del Londres del 1920, personificats en varies figures representatives, en les que és fàcil reconeixer a Mosley, Lawrence , Middleton Murry, Augustus John, i altres. "Point Counter" Point es una novela de frustració, en la que s'exposa el conflicte entre la passió i la raó. Per a Huxley els vint segles de cristianisme han conduit a un estat de repressió ètica perjudicial per a l'home i en desacord amb la llei natural. No han produit l'alegria innocent, la felicitat, la pau i l'amor, sino la violència, la hipocresia, el sadisme i la perversió. El conveni entre la força  dels sentits i  la exaltació espiritual ha condemnat a l'home a una dicotomia destructiva. En aquesta obra es presenta a un grup de persones de distintes idiosincràcies i s'estudien les seues reaccions en relació al tema del sexe. Totes elles fracasen, donat que  ninguna arriba a  la felicitat. Inclús la sensual i promiscua Lucy Tantamount queda desilusionada en el seu afany de plaer. Tant als romantics com als racionalistes genuins sel's escapa la vertadera esencia de la passió: als primers, per convertir-la en una acualel.la de la vida, desprovista de la base física; als segons, per estirilitzar-la amb el seu anàlisi i la priven de vigor i espontaneïtat. No obstan, Huxley, encara que elogia el vitalisme de Mark Rampion, i de Lawrence, mai fou exactament vitalista, snó un home eminentment cerebral, i la unitat vital que proposa en la novel.la es purament teòrica, i es redueix, per falta de rec sanguini, a un estudi del fracàs , la enfermetat de la vida moderna.
    Si en "Point Counter Point", Huxley sugeria que a la civilització industrial deuria d'injectar-li-se vitalisme per a alliberar-la , fecundar-la i transformar-la en un món de felicitat, paregut a les Arcàdies literàries, en "Brave New World" ( Un món feliç, 1932) la combinació de ciència i hedonisme no condueixen la la solució anhelada. En aquesta brillant fantasia, Huxley presenta l'Estat futur, regit per la ciència, que ha descobert com crear la vida humana en el laboratori i formar exactament les cinc classes de persones que es necesiten per a estructurar una societat perfecta. El dolor, la brutícia, l'enfermetat, la pobresa, i la lluita queden fora d'aquest  paradís científic, en el que es poden satisfer tots els desitjos físics sense el menor romanticisme, compromís ni obstacle. La ciència a suprimit les consequencies negatives de la concupiscència humana. La juventut, la bellesa i la vitalitat duren tota la vida, la mort els arriba serenament i milagrosa als homes en plena actitvitat vital. Però el preu que s'ha pagat per tot açò es caríssim: eliminació de la emoció, supresió de l'art i la cultura, la religió,  l'amor, els ideals, la lleialtat, la propietat, i la personalitat. L'estabilitat d'aquest mode de vida es defén amb el major rigor; es practica una censura implacable, sobre tot en la investigació científica i filosòfica. Després d'instaurar aquest paradís utòpic, Huxley introdueix en ell a John el Salvatge, supervivent del món cultural i religiós anterior, que pretén  revolucionar als autómates de la etapa científica, pero ningú el comprén, i acaba suicidant-se. En aquesta distopia, Huxley està al costa del món sobrenatural i de l'esperit, i dispost a acceptar el sofriment , la emoció, el misteri de la vida i de la mort. "Brave New World" es un dels seus llibres més coneguts: fantasía futurista en el que l'autor abandona la seua crítica de l'home i de la moral moderan per a mostrar-nos el que pot arribar a ser la vida, si la humanitat es deixa conduir per la idea progressista tal com la entenen alguns polítics i sociòlegs moderns. La novel.la es una advertència contra la opinió dominant en els anys trenta, quan es creia que el progrés  seguia una línia ascendent que portava a la cima del benestar i a la solució de tots els problemes humans mitjançant la ciència dominada per la política i la sociologia.
    En 1939, Huxley es traslada a California, i resideix en Hollywood i en Los Ángeles. Al coneixer investigacions més desenvolupades o més audaces que les d'Europa, escriu "After Many a Summer "( Despres de molts estius, 1940). El tema es la prolongació de la vida per mitja de la ciència, i el contrast entre la concepció dels temps biològic i el místic. Per al biòleg, l'eternitat es la'extensió de la vida física, per al místic, es una activitat espiritual i constitueix una intensificacció de la conciència. L'obra té més d'especulació científica que de novela, i el multimilionari norteamericà  que havia gastat els coneiximents d'una savi anglés , el Sigmund Obispo, per a no envellir ha d'enfrontar-se amb  la trista realitat de que el Comte de Gonister ja havia realitzat l'experiment en la Inglaterra del s.XVIII, i en compte de progressar, amb la prolongació de la vida, cap al superhome, havia seguit una trajectòria regressiva, transformant-se en un mono després de doscents anys.
    "Ape and Essence" ( Mono i essència, 1949) està en la línia de "Brave New World", i és una espècie de  malson profètic del que serà el món després de la Tercera Guerra Mundial, en la Califòrnia de l'any 2150: regressió científica i desorientació moral, prohibicions absurdes, adoració de poders diabòlics i negació de la vida. Huxley considera que les idees de progrés i nacionalisme són dues forces fatals, que han pdut a l'home a alterar l'equilibri de la Natura i a precipitar-se cap a la seua pròpia runa.
    En "The Island" ( L'illa, 1962), la seua última narració utòpica, Huxley segueix  la lliçó  de Thomas More, i realitza una atenuació de les dues fantasies anteriors: els problemes del món actual son superats en l'illa de Pala per uns habitants que poseeixen formes superiors de vida  gràcies a un conglomerat religiós, econòmic, i cultural presidit per la tolerància. Aldous Huxley, escritor de gran talent, més que novelista, és el producte perfecte d'una societat cultivada i d'uns ambients extraordinariament intelectuals.


To Huxley's page
To Innovators
To English Narrative II