En el panorama musical espanyol hi ha pocs festivals de música que dediquen una atenció preferent a la música folk, les melodies tradicionals dels diversos pobles del món. El festival algemesinenc MUSICAT ja va per la novena edició amb un historial de luxe: han passat pels seus escenaris artistes de tots els estils. El flamenc i els boleros de Mayte Martín, les melodies celtes de Carlos Núñez i Susana Seivane, l´acordionista basc Kepa Junkera, la dolçor de la cantant mallorquina Maria del Mar Bonet o la cançó protesta de Lluís Llach.
El MUSICAT està organitzat i dirigit pel músic valencià Vicent Ferragut. Titulat superior en musicologia, pedagogia, composició i direcció. Treballa al Conservatori de València com a professor d´orquestra i dóna classes en la seua escola de música, on sobretot té alumnes que es dediquen a la dolçaina. Ha viscut la música tradicional molt de prop tocant el llaüt en un grup de danses, ha cantant jotes i ha fet algunes coses amb la dolçaina. És un músic de cor, la perfecta confluència de la música tradicional i la música teòrica, que amb la seua experiència està fent del MUSICAT el referent dels festivals de música tradicional.

[El Club de la Dolçaina] Com va sorgir el MUSICAT?
[VICENT FERRAGUT] El MUSICAT és un projecte personal d'un amic meu, Nel.lo Pellicer, periodista. Vàrem presentar el projecte a l'Ajuntament d'Algemesí degudes les circumstàncies particulars d'aquest poble i de la seua trajectòria en la música tradicional. L´escola de dolçaina estava funcionant, el moviment de la dolçaina al voltant de la Mare de Déu és molt important a Algemesí i pensàrem que era un lloc ideal per fer un festival de música d´arrels tradicionals, per tal de fer una mostra de totes aquelles músiques que no entren en el món de la música comercial. Al 1995 l'Ajuntament d´Algemesí ens recolçà el projecte i vàrem tenir les primeres actuacions.
Però tenim el problema que la cultura és una espai molt xicotet hui en dia. Diaris valencians com Levante i Las Provincias, només es fan ressò en les edicions de la Ribera. La televisió valenciana quasi no s´implica si no fóra perquè hi ha periodistes d´Algemesí que fiquen la notícia quan poden. No hi ha molt d´interés perquè no tenim una motivació comercial, treballem per la cultura.
[ECD] Parlant una poc de dolçaina, quina ha sigut l´evolució per tal que aquest instrument tan nostre siga unes de les claus de l´èxit del MUSICAT?
[VF] La programació sempre ha estat molt variada, però pensàrem que calia centrar els esforços en la nostra música tradicional, com és la dolçaina, l'instrument nacional valencià.
Começàrem amb concerts de "La Inestable", que en l'actualitat és el grup més important i referent de tot allò que es fa en dolçaina. Creàrem els premis de composició tant per a conjunt de dolçaina, com per a dolçaina i banda. L'any passat férem la primera edició dels premis d´interpretació amb dos categories, dolçaina i piano, i la de colles, que va tindre una gran repercussió. Hem editat un llibre amb les partitures galardonades i ja tenim dos CDs gravats.
[ECD] Molta gent es pregunta pels premis de composició. Suposaren tota una nova forma d´escriure per a dolçaina.
[VF] L´any que ve continuarem amb els premis d´interpretació, no s´oblidem dels premis de composició, però allò que interessa al dolçainer és que hi haja moviment. Encara tenim pendent la gravació de les composicions guanyadores de les edicions anteriors. El problema és que no tenim una capacitat econòmica tan gran per fer alhora dos premis.
[ECD] Gràcies a aquestes iniciatives el nivell musical del dolçainer està pujant molt. Podem considerar el dolçainer un vertader músic i comparar-lo amb altres músics?
[VF] L´enfrontament entre el dolçainer i el músic de conservatori pràcticament ha deixat d´existir. Fa trenta anys sí que podíem parlar d´aixó perquè el dolçainer no sabia música, però a hores d´ara açò ha canviat gràcies al treball des del MUSICAT i de professionals de la dolçaina com Xavier Richart. Per exemple, als premis de composició per a banda i dolçaina tinguérem en el jurat personalitats tan importants de la música valenciana com Blanes, Montesinos o Bernardo Adam, i compositors com Ferrer Ferran es presentaren al concurs. Açò dóna molta importància a la dolçaina. Ara tenim ja gravacions de qualitat musical molt elevada que servirà per demanar suport al nostre instrument.
Ja tenim dolçainers amb titulacions musicals que a part de la música tradicional, coneixen també Beethoven, Mozart, Bach, etc. En el moment que la dolçaina tinga uns estudis reglats i oficials, que estiga plenament al conservatori, podrem parlar d´un instrument com qualsevol altre. La normalització de l'instrument es fa tenint literatura, premis, història, bons instrumentistes, eixa és la normalització. Per què no podem parlar de la dolçaina, com d´un altre instrument, si té si cap més història que el saxofó o el clarinet?. Han d'haver músics que facen música tradicional i que tinguen una bona cultura musical.
[ECD] Quines poden ser les novetats per a l´any que ve?
[VF] Ara estem en un període de creixement. L´any que ve farem el 10é aniversari i estem pensant la possibilitat de fer seminaris sobre música tradicional, cursos de sac de gemecs, de dolçaina, balls tradicionals i continuarem amb la mateixa línia de programació musical. Tot açò gràcies a l´Ajuntament que és conscient que el MUSICAT és patrimoni cultural d´Algemesí, independentment del signe polític que governe. En poques ocasions trobem una oferta musical tan important com la que podem disfrutar tots els anys.
Entrevista: Amparo Miralles
Revisió del text: Mª Carmen Martínez
[ECD] Un projecte tan important té que ser econòmicament molt difícil, quina és la financiació?
[VF] Al principi fou l´Ajuntament d´Algemesí, ara a més a més col·laboren amb una part important la Conselleria de Cultura, l'Institut Valencià de la Música, Turisme de la Generalitat Valenciana i la Diputació de València. També entitats com Bancaixa, la revista Intro de la Ribera, l'Escola Taller d'Algemesí i la Fundació Caixa Carlet.
[ECD] El MUSICAT està arribant a una nivell de qualitat molt elevat. Suposem que serà una tasca prou difícil, fer una programació com la que tots els anys podem disfrutar?
[VF] Anem a les fires i mercats de música i més o menys ens basem en tot allò que hem pogut veure a l´estiu. Ens agrada veure en directe l'espectacle que volem dur a Algemesí. No volem caure en la música comercial. Als primers anys vàrem tindre músics com Carlos Núñez, Susana Seivane, l´acordionista basc Kepa Junquera, Maria del Mar Bonet o Lluís Llach. Sense oblidar el teatre de carrer, hem tingut companyies importants com "Xarxa Teatre". La programació depèn del pressupost. Ens agradaria que la Mancomunitat de la Ribera es prenguera seriosament el MUSICAT, com fan amb el Festival Internacional de Mim de Sueca, la programació cultural d´Alzira, etc. Així podríem fer moltes més coses, que gràcies a l´ajuntament d´Algemesí i a les entitats col·laboradores fem, però amb un pressupost molt reduït.
[ECD] En aquesta societat, la informació i la publicitat són molt importants, quina és la implicació dels mitjants de comunicació valencians?
[VF] Nosaltres enviem tota la informació del MUSICAT a premsa, agències, televisions, ràdios, revistes especialitzades, pàgines webs com "El Club de la Dolçaina" que ha omplit un buit en la vida del dolçainer: ara amb un simple 'click' podem conèixer tot lo que es fa al voltant de la dolçaina. [continuar]
Fotos: Luis Sanz

© El Club de la Dolçaina, 2003.
© El Club de la Dolçaina 2001-2003 | www.elclubdeladolsaina.com | Última actualització: 03/06/2003 | info@elclubdeladolsaina.com
El Club de la Dolçaina no es fa responsable de les opinions dels seus col·laboradors.
Bernat Gutiérrez El Club de la Dolçaina